Wegindeling Wilhelminabrug en omgeving nog dit jaar aangepakt

Foto: Gemeente Zaanstad

De situatie op en rond de Wilhelminabrug in Zaandam wordt nog dit jaar aangepakt ‘om te zorgen voor een blijvende en veilige loop-, fiets- en rijroute,’ zo laat de gemeente vandaag weten. De slinger in de bocht verdwijnt en het fietspad gaat op een andere, logischere wijze aansluiten op de Nicolaasstraat en de Dam.

 

De nieuwe indeling zorgt volgens het college voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers en biedt meer ruimte voor het autoverkeer. Sinds de nieuwe Wilhelminabrug in mei 2020 in gebruik werd genomen klagen met name fietsers over de veiligheid. De brug en de aanloop- en rijroute naar de brug worden als gevaarlijk en risicovol ervaren. Ook op het brugdek gebeurden enkele (fiets)ongevallen. Zaanstad besloot daarop het fietspad af te sluiten met rood-witte barrières en de fietsers over de rijbaan te laten gaan, samen met het autoverkeer.

Attentiebakens

Een onafhankelijk extern onderzoeksbureau kwam afgelopen maart met een aantal varianten met mogelijke oplossingen, waaruit de meest kansrijke is gekozen. Naast de al genoemde aanpassingen worden de verhoogde betonnen, schuine randen die de rijgedeeltes van elkaar scheiden en die nu gemerkt zijn met een kleur vervangen door rood-witte ‘attentiebakens’, zodat het hoogteverschil beter opvalt. De Wilhelminabrug gaat met de nieuwe inrichting veel meer lijken op ‘zusje’ Beatrixbrug.

 

Reacties