Ontwikkelaar Gouwpark zadelt gemeente op met 74 ontbrekende parkeerplekken

Een impressie van de nieuwe wijk Gouwpark.
Een impressie van de nieuwe wijk Gouwpark.
Foto: Gouwpark.nl

De nieuwe wijken Gouwpark en Oostzijderpark in de omgeving van het Zaans Medisch Centrum krijgen betaald parkeren. Hiermee wordt parkeeroverlast tegengegaan, doordat de parkeerplaatsen primair beschikbaar blijven voor bewoners. In de eerste wijk heeft de ontwikkelaar doodleuk semi-openbare parkeerruimte meeverkocht met woningen.

Parkeerregulering is de belangrijkste methode om schaarse parkeervoorzieningen te verdelen, constateert het college in een brief aan de raad. In Gouwpark wordt om de beschikbare ruimte goed te verdelen prioriteit gegeven aan bewonersparkeren en wordt alleen vergunningparkeren ingevoerd voor bewoners, mantelzorgers en bedrijven en niet voor bezoekers. Er komt geen parkeerautomaat in Gouwpark. Bezoekers kunnen parkeren in de direct aan de wijk grenzende parkeergarages. De maatregel gaat op 1 november in.

 

De ontwikkelaar van Gouwpark heeft verschillende parkeerplaatsen die in het stedenbouwkundig plan bedoeld waren voor (semi)-openbaar gebruik met woningen meeverkocht als privé parkeerplek, aldus de brief. Het gaat om 37 woningen met twee parkeerplaatsen per woning, in totaal dus 74 stuks.

Het gevolg is dat er in de toekomst te weinig openbare parkeerplaatsen zijn. Dit kan, als alle woningen zijn opgeleverd, leiden tot parkeerdruk, overlast en onveilige situaties in de wijk. Omdat veel woningen nu twee parkeerplaatsen hebben op eigen terrein en de wijk dichtbij een treinstation ligt, zal pas na oplevering van alle woningen blijken hoe groot het daadwerkelijke tekort is.

Nog 71 plekken over

Er zijn nu nog 71 openbare parkeerplekken over. Woningen die de beschikking hebben over twee parkeerplaatsen op eigen terrein worden uitgesloten van het krijgen van een bewoners- (of bedrijven-)parkeervergunning.

Om te voorkomen dat het totale aantal aangevraagde vergunningen veel groter wordt dan het aantal in het gebied beschikbare openbare plekken, is per woning in eerste instantie slechts één vergunning te vergeven. Aanvragen van een tweede parkeervergunning belanden op een wachtlijst, op basis van datum en tijdstip van de aanvraag.

 

Het Oostzijderveld wordt gefaseerd herontwikkeld tot Oostzijderpark. De eerste bewoners zullen volgens de huidige prognoses eind volgens jaar de sleutel ontvangen. Met de projectontwikkelaar zijn afspraken gemaakt die bewoners ertoe verplichten om op eigen terrein te parkeren: zij worden uitgesloten van het krijgen van een parkeervergunning. Met de ontwikkelaar is ook afgesproken dat deze afspraken contractueel worden vastgelegd met de bewoners.

Afspraken met sportclubs

Rond de momenten van oplevering van de woningen wordt ook de openbare ruimte opgeleverd en wordt gefaseerd betaald parkeren ingevoerd. Het is van belang dat betaald parkeren van kracht wordt op het moment dat de eerste bewoners hun intrek nemen in hun nieuwe woning in het betreffende deelgebied, aldus het college. Met de sportverenigingen worden afspraken gemaakt die gelden tot aan hun verhuizing naar het Hoornseveld, zodat zij geen nadeel ondervinden van maatregel.

De invoering van vergunningparkeren voor bewoners van het Gouwpark en betaald parkeren in Oostzijderveld heeft daarnaast enkele bijkomende voordelen, aldus het college:

  • Bewoners kunnen vaker in hun eigen straat parkeren (Gouwpark).
  • Er is een positief effect op de leefbaarheid en verkeersveiligheid omdat in het betaalde parkeergebied minder zoekverkeer door de straten rijdt en omdat er meer ruimte is voor een groene inrichting.
  • De toegankelijkheid van de openbare ruimte voor kwetsbare verkeersdeelnemers verbetert. Vanwege frequente bezoeken van controleurs zullen minder auto’s foutgeparkeerd worden in bochten en op trottoirs.
  • Betaald parkeren biedt kansen op stedelijke verdichting.

De invoering van betaald parkeren heeft echter ook enkele nadelen:

  • Omdat er per adres een maximum is vastgelegd aan parkeervergunningen zullen bewoners die toch meer auto’s hebben deze elders, bijvoorbeeld aan de randen van het gereguleerde gebied parkeren.
  • Gebiedsvreemde langparkeerders kunnen besluiten om geen gebruik te maken van de betaalde parkeervoorzieningen zoals garages in de omgeving. Zij vinden het voordeel van een gratis parkeerplaats in een omringende wijk waar (nog) geen betaald parkeren geldt opwegen tegen het nadeel van een grotere loopafstand.
  • Nieuwe bewoners van de woonbuurt Gouwpark kunnen niet verplicht worden een (eerste) parkeervergunning af te nemen. Een tweede vergunning wordt niet afgegeven zolang het maximum aantal tweede vergunningen op nul is gesteld. Deze bewoners zullen er mogelijk voor kiezen hun auto te parkeren in een wijk waar geen betaald en vergunningparkeren geldt.

Vanwege deze voor- en nadelen wordt zes maanden nadat de laatste woningen in Gouwpark zijn opgeleverd bekeken of het nodig is om een evaluatie uit te voeren in delen van de Rosmolenbuurt en de Boerejonkerbuurt, waar geen betaald parkeren geldt. Samen met de ontwikkelaar van Gouwpark is de gemeente nog op zoek naar een oplossing voor het tekort aan openbare parkeerplaatsen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen