Willis in het geweer tegen extra brug Nauernasche Vaart

07 mei 2021, 12:54 Actueel
screenshot 20210507 124316
Google Street View
Bewoners van de wijk Willis en directe omgeving verzetten zich tegen de mogelijke komst van een extra brug over de Nauernasche Vaart en maakten daarvoor een petitie die door 338 mensen is ondertekend. Die brug zou in de omgeving van de Ned Benedictweg moeten komen.
Het college wil de mogelijkheden daarvoor verkennen als een toevoeging aan de hoofdfietsstructuur van Wormer naar Krommenie en vice versa en meent dat een extra brug mogelijk ook kan helpen om autoverkeer door het hart van Krommenie te voorkomen. Daarnaast wordt de huidige Vaartbrug ontlast en daarmee veiliger voor fietsers. Onderzoek naar de derde brug staat in het Zaans Mobiliteitsplan 2040 , maar de bewoners van Willis verwachten dat zij er de wrange vruchten van zullen plukken.

Sluipverkeer

Een extra oeververbinding gaat volgens hen de verkeerssituatie in heel Krommenie geen goed doen vanwege sluipverkeer tussen de N246 en de N203 en de A8 en de A9 dwars door het dorp heen: 'Vrachtwagens en auto’s die geen bestemmingsverkeer zijn zullen via de brug en de Rosariumlaan proberen de files te ontlopen.'

Meer nadelen

'Een extra brug op de voorkeurslocaties (de Berg Willis of via het Visserspad) zorgen ervoor dat de leefbaarheid, veiligheid, gezondheid van bestaande wijken wordt vernietigd. In een rustige en kinderrijke woonwijk als Willis komt zo een continue verkeersstroom van auto’s en vrachtwagens. De Berg is nu een recreatieve plek voor de buurt waar honden worden uitgelaten, jongeren chillen, jong en oud sporten en kinderen ravotten of vissen,' aldus de bewoners.
screenshot 20210507 124950
Bron: Zaans Mobiliteitsplan 2040
'De Noordervaartdijk is een belangrijke fiets en wandelroute voor Krommenie en omgeving. Door de realisatie van de brug in de nabijheid van een woonwijk zal door aantrekkende extra verkeer het geluid, de stank en fijnstof in deze buurt ongezonde waarden gaan vertonen.' De bewoners vrezen om deze redenen voor een waardevermindering van de woningen langs de nieuwe verkeersroute. 'Wie wil er nu wonen langs een drukke verkeersweg met ronkende motoren van auto’s/vrachtwagens al dan niet wachtend voor een openstaande brug of een stoplicht?'

Onaantrekkelijk voor fietsers

Voor fietsers is de derde brug bovendien ook niet aantrekkelijk, zo schrijven de protesterende Krommenieërs. 'Als de gemeente via deze brug de hoofdfietstructuur vanuit Wormer naar Krommenie en verder wil versterken kan dit alleen door langs de Ned Benedictweg een fietspad aan te leggen en een nieuwe fietstunnel onder de N246. Dat fietspad doorkruist dan het bedrijventerrein Molletjesveer. Al met al geen aantrekkelijke fietsroute langs autowegen en over een industrieterrein. Een grote investering bovendien. Terwijl een fietsroute Noordsterpark / Kerkstraat en de huidige fietstunnel veel aantrekkelijker zijn.'

Extra omrijden

De voorkeurslocaties bieden ook geen oplossing voor de nieuwbouwprojecten aan de Nauernasche Vaart, maar zorgen juist voor extra omrijden door het dorp. 'Waarom lost de gemeente die nieuwe verbinding niet ter hoogte van de nieuwbouwlocaties op? Dus bij Vlaar (285 woningen), Chromos (100 woningen), Mercurius (87 woningen), Blok (88 woningen) of de Gasfabriek (50 woningen)?'

Geen gedegen analyse

De Vaartbrug is sowieso aan vervanging toe,' schrijven de bewoners. 'Hierdoor kan op de bestaande plek een betere, veiligere en goedkopere ontsluiting over de Nauernasche Vaart worden gerealiseerd.' Vooral het doortrekken van de snelweg tussen de A8 en de A9 zal een groot effect hebben op het verkeer. 'Bij de ondertekenaars van de petitie is het onduidelijk welk probleem de gemeente met een extra brug over de Nauernasche Vaart wil oplossen. Dit komt mede doordat in het Mobiliteitsplan een gedegen analyse van de huidige en toekomstige verkeersituatie in Krommenie ontbreekt.'

Alternatieven

Oplossingen worden ook aangedragen: het huidige verkeerscirculatieplan herzien, de bestaande in- en uitvalswegen optimaliseren en een bredere brug op de huidige locatie van de Vaartbrug met voldoende ruimte voor fietsers en automobilisten.