Automatische bediening William Pontbrug tijdelijk uitgeschakeld na veiligheidsscan

Foto: Twitter / Platform WOW

De integrale veiligheidsscans waaraan de bruggen in Zaanstad na het fatale ongeval op de Den Uylbrug worden onderworpen hebben een aantal verbeterpunten opgeleverd, die deels al zijn uitgevoerd. Onveilige situaties zijn volgens het college niet aangetroffen, hoewel uit voorzorg tijdelijk de automatische bediening van de William Pontbrug is uitgeschakeld.

De afgelopen maanden zijn deze scans gedaan op een aantal bruggen, te weten de Alexanderbrug en de William Pontbrug (van de gemeente Zaanstad), de Julianabrug (van de provincie), de Coenbrug (van Rijkswaterstaat) en de spoorbrug over de Zaan (van ProRail). Alle eigenaren doen mee aan de verdere ontwikkeling van de integrale veiligheidsmethodiek.

De belangrijkste aandachtspunten die uit de scans naar voren kwamen:

Alexanderbrug

Uit de scan op de Alexanderbrug kwam voren dat aanpassingen nodig waren aan de instelling van de verkeersregelinstallatie. Die zijn inmiddels doorgevoerd en de effecten zijn zichtbaar. In het midden van de weg zit een scheidingsstrook die dezelfde kleur heeft als het fietspad en ook als zodanig gebruikt wordt. Onderzocht wordt op welke wijze de wegindeling kan worden aangepast.

Julianabrug

Op de Julianabrug in Zaandijk lopen veel toeristen die niet reageren op de signalen die aangeven dat hij open gaat. Er wordt onderzocht hoe zij daar beter op geattendeerd kunnen worden. Met de provincie wordt overlegd om te bekijken of er een aparte foto plek kan worden gecreëerd. Het fenomeen brugspringers doet zich met name bij de Julianabrug voor. Daar moet een campagne een einde aan maken.

Coenbrug

Op de Coenbrug is in het verleden uit veiligheidsoverwegingen een extra slagboom geplaatst. Uit de scan is gebleken dat dit tot verwarring kan leiden bij weggebruikers Samen met Rijkswaterstaat wordt dit bekeken. Aan Rijkswaterstaat is gevraagd om een extra wendbare camera te plaatsen, net als bij de overige bruggen.

Spoorbrug over de Zaan

Bij de spoorbrug komt het voor dat schippers al dan niet bewust de verkeerde doorvaartopening kiezen. De aanduiding moet aangepast worden en in de zomer moet er extra toezicht komen. De beelden die de brugwachter gepresenteerd krijgt zijn van een andere kwaliteit dan die van de overige bruggen. ProRail is bezig met het vervangen van de camera’s. Het remmingwerk bij de spoorbrug was verouderd en is inmiddels vervangen.

William Pontbrug

De William Pontbrug is een automatische brug, die open gaat nadat sensoren een schip gesignaleerd hebben en nadat er veiligheidschecks hebben plaatsgevonden. Uit de integrale veiligheidsscan is gebleken dat voetgangers of fietsers die stilstaan op de brug, niet in alle gevallen werden opgemerkt door de detectieapparatuur. Voorlopig is daarom gestopt met de automatische bediening van de brug tussen de Hogendijk en de Badhuisweg. Hij wordt nu alleen bediend vanuit het Havenkantoor. Er wordt onderzocht of en hoe de William Pontbrug weer automatisch (24 uur per dag) kan worden bediend.

Planning overige bruggen

Er is een planning opgesteld om ook de overige bruggen te onderwerpen aan de integrale veiligheidsscan. Uiterlijk eind 2018 zijn alle bruggen aan de beurt geweest.

Los van de scans meldt het college dat de selfiewedstrijd die onderdeel was van de bruggencampagne Goed dat je wacht succesvol was. Er kwamen 60 foto’s binnen van voor de slagbomen wachtende verkeersdeelnemers en de prijzen zijn inmiddels uitgereikt.

Dit najaar start een project met het Michaelcollege. Leerlingen van Technasium 4 gaan manieren bedenken om het negeren van rood licht tegen te gaan. De resultaten zullen in de raadzaal worden gepresenteerd door de leerlingen zelf.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen