Tevredenheid over twee jaar ‘nieuwe’ Sociale Wijkteams

Foto: Pixabay / Gordon Johnson

De gemeente kijkt tevreden terug op de eerste twee jaar met de huidige Sociale Wijkteams, die stratten op 1 januari 2019. Volgens de wethouder van Zorg Natasja Groothuismink hebben zij mooie resultaten geboekt: ‘Inwoners zijn tevreden over hoe ze geholpen worden, zo blijkt uit het cliënt-ervaringsonderzoek.’

De gemeente, de wijkteams en andere partners werken goed samen om de inwoners te ondersteunen, zegt ze in een persbericht. ‘Met vele nieuwe taken lukt het ze ook nog om oog te houden op het beheersen van kosten. Dat is een knappe prestatie.’ Inwoners kunnen bij de Sociale Wijkteams terecht met vragen of problemen over welzijn, zorg, werk en inkomen, wonen, jeugdhulp en gezinsrelaties. De teams krijgen een 7,6 als gemiddeld rapportcijfer van de mensen die van hun diensten gebruik maken en 81 procent van de respondnten zou  teruggaan bij een volgend probleem een andere vraag.

Verbeterpunten zijn er ook: de telefonische bereikbaarheid, wachttijden, nazorg en de bekendheid van de wijkteams. De teams gaan met deze aandachtspunten aan de slag. Inwoners die gebruik maken van een Wmo-voorziening geven gemiddeld een 7,7 voor het gemak van de aanvraag bij het wijkteam; 86 procent van de cliënten geeft aan dat zij zich serieus genomen voelen.

Eigen omgeving eerst

Bij het betaalbaar houden van de zorg spelen Sociale Wijkteams een sleutelrol, aldus Groothuismink. Zij bepalen tijdens zogenoemde keukentafelgesprekken de eventuele inzet van ondersteuning. ‘In het verleden werd regelmatig te zware hulp ingeschakeld, vanuit de goede intentie om zoveel mogelijk te doen voor iemand. De wijkteams kijken nu eerst welke zogenoemde informele hulp er is. Dus van vrijwilligers en ondersteuning uit de eigen omgeving: buren, vrienden en familie. Pas daarna wordt bekeken welke andere voorzieningen in de eerste of tweede lijn noodzakelijk zijn.

Pilot individuele begeleiding

Een voorbeeld hiervan is pilot met individuele begeleiding die op 1 september bij de wijkteams Zaandam Noord Kogerveld en Zaandam West Oude Haven is gestart. Medewerkers van het wijkteam geven zelf individuele begeleiding in plaats van door te verwijzen naar ondersteuning. Het gaat dan bijvoorbeeld om hulp bij de administratie en financiën of bij het sociaal en persoonlijk functioneren. ‘Dat is niet alleen voordeliger, maar ook prettiger voor mensen zelf.’ De eerste resultaten van deze werkwijze zijn volgens de wethouder positief. ‘Inwoners krijgen meer grip op hun eigen situatie en hebben nog maar één hulpverlener, namelijk die van het Sociaal Wijkteam. Binnenkort evalueren we het eerste half jaar van de pilot. Ik ben benieuwd naar de resultaten.’

Corona

De coronacrisis heeft ook invloed op het functioneren van de wijkteams. Zo waren er beperktere mogelijkheden voor het ondersteunen van inwoners omdat groepsactiviteiten, inlopen en dagbesteding bijna onmogelijk werden. Groothuismink: ‘Ik heb grote waardering voor de manier waarop de medewerkers van de Sociale Wijkteams hiermee zijn omgegaan. Ze hebben grote flexibiliteit getoond en alternatieve vormen van (digitale) ondersteuning gezocht en gevonden. Ook hebben ze veel aandacht gehad voor het signaleren van kinderen en jongeren in kwetsbare situaties. Daar was het risico groot op vereenzaming, achterstanden en toename van huiselijk geweld en armoede.’ Medewerkers gingen – op afstand – huis aan huis langs, hielden telefonisch contact met kwetsbare inwoners en hielden zich op de hoogte van hoe het met inwoners ging en waarin zij hen konden ondersteunen.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen