Er wachten nog heel wat klussen langs de Nauernasche Vaart

Foto: Google Street View

De westzijde van de Nauernasche Vaart voldoet grotendeels niet meer aan de wettelijke veiligheidseisen. De dijk is veelal afgekeurd op binnenwaartse stabiliteit (sterkte) en hier en daar op hoogte. Om extra vervorming tegen te gaan en te zorgen dat iedereen ook in de toekomst veilig kan wonen, werken en recreƫren gaat het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier de dijk versterken.

Tot 18 november kunnen belanghebbenden nog inspraak leveren op de plannen voor de Stierop, met de padvinderij, het sluiswachtershuisje, molen De Woudaap en aan het einde de Taandijk. Dit deel van de dijk ligt deels in het landelijk gebied van Uitgeest, ten noorden West-Knollendam, en deels in Zaanstad. In het Zaanse stuk speelt een hoogte- en een stabiliteitsprobleem aan de polderzijde van de dijk. In 2017 is het hoogteprobleem opgelost met het aanbrengen van een nieuw fietspad. Het stabiliteitsprobleem aan de binnenzijde wordt nu opgepakt.

Hierbij wordt op verschillende gedeelten van de onderberm grond aangebracht, waarbij de dijksloot gedeeltelijk versmald wordt. Om het gedempte wateroppervlak te compenseren op grond van het hoogheemraadschap een plas-dras situatie gegraven, wat ook voor de natuur een verbetering inhoudt. De werkzaamheden moeten volgend jaar van start gaan.

Vaartdijk

Bij een deel van de Vaartdijk tussen de Taandijk en de Noordersluis in Krommenie moeten de hoogte van de waterkering en de stabiliteit aan de binnenzijde aangepakt worden. Het is de bedoeling om deze versterkingswerkzaamheden te combineren met de aanleg van een riool voor een aantal woningen en de woonboten. Die laatste is een klus van de gemeente. Deze werkzaamheden moeten in de loop van 2021 worden uitgevoerd.

Aan het deel aan de Vaartdijk tussen de S154 en de watertoren is september klein onderhoud uitgevoerd aan het wegdek, vanaf huisnummer 28 tot aan de watertoren. Dit was nodig om de verkeersveiligheid op de dijk voor de komende tijd te kunnen waarborgen. De onveilige situatie van de weg werd grotendeels veroorzaakt door de slechte boezemzijde van de dijk. In oktober is de aannemer gestart met de herprofilering van die buitenzijde van de dijk. Deze werkzaamheden worden grotendeels vanaf het water uitgevoerd en duren naar verwachting tot het eind van het jaar.

Natuur bepalend

In 2021 wordt bekend welke structurele maatregelen Hollands Noorderkwartier uiteindelijk neemt voor het herstel van de weg, zodat de veiligheid van het wegverkeer de komende vijftien tot twintig jaar kan worden gegarandeerd. Om hier duidelijkheid in te krijgen moet eerst de fundering van de weg nader worden onderzocht. Om de dijk volledig te laten voldoen aan de geldende normen en eisen moeten er uiteindelijk ook nog maatregelen worden genomen aan de binnenzijde van de dijk. Bepalend voor de uiteindelijk te kiezen aanpak is het Natura 2000-gebied langs dit traject.

Nauerna

Vanaf de bocht in de N246 (bij het gemaal Veenpolder) en molen De Pauw en de Schermersluis is het hoogteprobleem in Nauerna gedeeltelijk opgelost door middel van het verhogen van de asfaltverharding. Eind dit jaar start het hoogheemraadschap met het versterken van het gedeelte naar de sluis in Nauerna, door middel van het aanbrengen van een grondkering. Daarvoor is in overleg met de betrokken bewoners een plan gemaakt.

In de bocht tegenover de jachthaven van Nauerna is sprake van een stabiliteitsprobleem aan de binnenzijde van de voormalige primaire kering in Nauerna. Hier is ervoor gekozen om een gedeelte van de dijksloot te dempen, de binnenberm met verharding door middel van ophoging te verzwaren en een gedeelte van de dijksloot te voorzien van schoeiing. Ook hier is nog inspraak mogelijk door middel van een reactie op het Projectplan.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen