Vanaf vanavond negen uur tot maandagmorgen vroeg niet door de Coentunnel

Foto: Rijkswaterstaat

De Coentunnel in de A10 gaat vanavond om 21:00 uur in beide richtingen dicht en pas maandag, voor de ochtendspits, weer open.

De afsluiting is noodzakelijk voor technisch onderhoud. De besturingssystemen van de tunnel worden vernieuwd en getest. Volgens Rijkswaterstaat moeten weggebruikers rekening houden met een extra reistijd die kan oplopen tot een half uur. Alle veiligheidssystemen worden tijdens de werkzaamheden uitgezet.

Wel stadsbussen GVB

Voor bussen van de Amsterdamse stadsvervoerder GVB geldt morgen een uitzondering. Ze mogen stapvoets, onder begeleiding door de tunnel tijden, waardoor ook busreizigers rekening moeten houden met langere reistijden. Het verkeer wordt omgeleid via de Zeeburgertunnel.

50 deelsystemen

Afgelopen mei waren beide Coentunnels ook al een weekeinde dicht wegens het updaten van veiligheidssystemen. Wie er doorheen rijdt merkt er wellicht niets van, maar in de ‘Tweede Coen’ zijn in totaal zijn ruim 50 deelsystemen aangelegd. Dat zijn installaties die zorgen voor een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer, zoals camera’s, matrixborden boven de weg, verplaatsbare informatiepanelen en sensoren in het wegdek die registreren of het verkeer rijdt of stilstaat.

Daarnaast zijn er installaties en voorzieningen die puur op de veiligheid zijn gericht, zoals hittewerende bekleding op de wanden en het plafond van de tunnel, ventilatoren die bij brand de rook uit de tunnel afvoeren, brandbluspompen die automatisch aangaan en licht- en geluidsignalen die gebruikers in geval van nood richting de vluchtwegen leiden. De aansturing van al deze installaties gebeurt met een geavanceerd systeem

Verlichting

Een installatie waar gebruikers iedere dag baat bij hebben is het verlichtingssysteem dat volledig is geïntegreerd met de tunnelbeveiliging. Aan het plafond boven de rijbanen lopen twee lijnen die bestaan uit duizenden strips met elk negen ledlampen. Die lampen zorgen voor een natuurlijk licht dat sterk overeenkomt met daglicht. Daarnaast is het een intelligent en modulair systeem, wat betekent dat het verlichtingsniveau zich aanpast aan de omgeving.

Als de zon fel schijnt, gaat de verlichting bij de in- en uitgang van de tunnel automatisch ook feller schijnen. Richting het midden van de tunnel neemt de lichtsterkte vervolgens af om vervolgens weer toe te nemen naar de tunneluitgang. Bij somber weer en in de nacht gaat het verlichtingsniveau juist omlaag.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen