VVD: 'Tunnel als derde ontsluiting voor Westerwatering'

17 sep 2020, 15:43 Actueel
screenshot 20200917 153743
Google Street View
De VVD wil een onderzoek naar een tunnel onder de Provincialeweg voor de ontsluiting van Westerwatering. De partij heeft drie varianten uitgedacht en vindt dat daar serieus naar gekeken moet worden nu de wijk is gegroeid van 3000 woningen eind jaren 80 naar circa 3500 nu en nog verder zal uitdijen met zo'n 1000 woningen.
'De ontsluiting van de wijk is vanaf het allereerste moment een probleem geweest,' erkent raadslid Tjeerd Rienstra in een agenda-initiatief. Door het afsluiten van De Binding richting Westerkoog is er lange tijd maar één ontsluiting in het zuidedelijke deel van van de wijk geweest. Deze busbrug is nu nog steeds dicht tijdens de spits, op die momenten dat er juist grote behoefte is aan een weg richting het noorden. 'Daar komt bij dat de aangrenzende wijken in en naast de Zaanse Eilanden (Groenhout, Zaans Hout, Westzanerdijk etcetera ) gebruikmaken van dezelfde wegen,' aldus Rienstra.

Nog veel drukker

Aangezien alle statistieken uitwijzen dat het verkeer in de komende jaren zal toenemen en de groei van het aantal woningen in Zaandam Nieuw West zal dat alleen maar verder aanjagen. Kortom: er is een sterke behoefte aan een derde ontsluiting. De VVD denkt dus aan een tunnel onder het spoor richting de Provincialeweg en ziet drie mogelijkheden:
  1. Bij de Houtveldweg ter hoogte van de hoogspanningsleiding. Hier is ruimte om een tunnel onder het spoor aan te leggen en aan te sluiten op de Provincialeweg. De voordelen zijn veel ruimte en een afname van de drukte op de Den Uylbrug. De nadelen zijn een toenemende drukte op de Provincialeweg en de Vincent van Goghweg.
  2. Bij de Houtveldweg ter hoogte van de Vincent van Goghweg. Hier is het mogelijk om een tunnel rechtstreeks op de Vincent van Goghweg aan te laten sluiten. De oordelen zij hier de snelste route naar de A8 en een afname van de drukte op de Den Uylbrug. Het nadeel is meer verkeer over de Vincent van Goghweg.
  3. Bij de Houtveldweg ter hoogte van de fietstunnel. Daar kan gebruik worden gemaakt van de al bestaande fietstunnel, wat een voordeel is. De nadelen zijn dat er een nieuwe fietstunnel moet komen en een drukkere Provincialeweg. Onduidelijk of dit technisch mogelijk is.
screenshot 20200917 151134
Op één van deze locaties zou ook onderzocht kunnen worden of een brug een haalbaar alternatief is, aldus de startnotitie. De VVD heeft zelf een vookeur voor het tweede alternatief, 'omdat hiermee het verkeer het snelst op de hoofdroutes van de 'Zaanse Ladder' uit het Zaans Mobiliteitsplan aansluit'. Die ladder bestaat uit twee staanders – het spoor en een as met hoogwaardig openbaar vervoer in Zaandam Oost – met goed functionerende dwarsverbindingen voor met name het langzaam verkeer;
De volgende stap is nu om als gemeenteraad eens over deze voorstellen te brainstormen en te inventariseren of er daar of in het college mogelijkheden worden gezien om één van deze ideeën verder uit te werken, zowel technisch als financieel. Interessante aanvullingen zijn bovendien welkom.