‘Te veel parkeerplekken gepland bij nieuwbouw’

Foto: Pixabay / Clker Free Vector Images

In stedelijke gebieden zijn minder parkeerplaatsen nodig als gemeenten bij nieuwbouwplannen alternatieven voor autobezit bieden en een strenger parkeerbeleid voeren. De ruimte die dan vrijkomt, kan gebruikt worden om meer woningen te bouwen of om de openbare ruimte op een groene en kwalitatief hoogwaardige manier in te richten.

Dit blijkt uit onderzoek van MuConsult en Rho in opdracht van de provincie. Zaanstad behoorde in tegenstelling tot Alkmaar, Beverwijk, Enkhuizen, Hilversum, Hoorn en Purmerend niet tot de uitgelichte steden. Bij alternatieven voor autobezit horen het gebruik van deelauto’s en -fietsen. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat in de zes onderzochte steden in totaal 8100 minder parkeerplekken nodig zijn dan waarin standaard wordt voorzien bij nieuwbouw.

Plek maar één keer gebruiken

‘Het onderzoek biedt gemeenten denkrichtingen en handvatten voor hun planvorming,’ aldus de provincie. Gedeputeerde Ruimtelijke Ordening Cees Loggen zegt daarover in een persbericht: ‘Een plek kun je maar één keer gebruiken: om te parkeren, maar ook om te wonen of om in het groen te recreëren. We zien dat met name bij OV-knooppunten de standaard parkeernormen van gemeenten wel wat soepeler kunnen. Ik hoop dat gemeenten, met dit onderzoek in de hand, creatief gaan kijken naar hoe ze het beste kunnen aansluiten bij de wensen en behoefte van de mensen die in nieuwbouw rond OV-knooppunten gaan wonen.’ In Zaanstad wordt parkeren op die plekken al steeds meer beperkt, tot onvrede van een partij als de PVV die voorziet dat dit tot grote problemen gaat leiden.

Parkeernorm te strikt

In het onderzoek geeft 90 procent van de gemeenten aan dat met een goede onderbouwing kan worden afgeweken van de parkeernorm die een vast aantal parkeerplaatsen per woning voorschrijft. Bijvoorbeeld doordat de parkeervraag is onderzocht, de haalbaarheid van de parkeernorm wordt onderbouwd of doordat er goede alternatieven zijn voor een auto en een parkeerplaats voor de deur. ‘De praktijk leert dat dit nog te weinig gebeurt en dat gebiedsontwikkelaars en gemeenten meer rekening kunnen houden met de specifieke behoeften op locatie.’

Het onderzoek is uitgevoerd voordat de coronacrisis uitbrak. Omdat reizen met het openbaar vervoer beperkt werd, zijn mensen de afgelopen tijd afhankelijker geworden van de auto. Daar staat tegenover dat mensen meer thuis zijn gaan werken. MuConsult en Rho gaan er vanuit dat de coronacrisis slechts een beperkt effect heeft op de onderzoeksresultaten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen