A8 vier weken dicht tussen Westzaan en knooppunt Zaandam

Foto: Google Street View

Boskalis begint op zondag 12 juli om 00:30 uur met het groot onderhoud aan de A8, dat tot dinsdag 11 augustus 05:00 uur gaat duren. Tussen de N246 en knooppunt Zaandam is de weg richting Amsterdam dan vier weken lang dag en nacht afgesloten voor het verkeer.

De rijbaan krijgt nieuw en stiller asfalt, net als de vaste delen van de Coenbrug (in beide richtingen). Tijdens de werkzaamheden moet rekeningen worden gehouden met forse vertragingen, oplopend tot een uur. Het asfalt op de A8 is aan het einde van zijn levensduur en dus wordt het vervangen door tweelaags fijn zeer open asfalt beton (zoab), het meest stille asfalt dat Rijkswaterstaat momenteel toepast. De aannemer vervangt bovendien de voegovergangen tussen het wegdek en de vaste delen van de bruggen en viaducten door stillere voegen. De rijbaan Westzaan – behalve de vaste delen van de Coenbrug – is begin deze maand al voorzien van dit stillere asfalt.

 

 

Verkeer uit Zaanstad met bestemming Amsterdam wordt via de N515 en N203 / S151 omgeleid naar de A7 en via de S150 naar de A8. Verkeer vanuit Alkmaar en Beverwijk richting Amsterdam gaat via de A9 – A5 en via de N244 – A7. Voor verkeer richting Westzaan blijft de weg tijdens de wegwerkzaamheden open. Wel is afrit 2 (Zaandijk) de gehele periode afgesloten voor alle verkeer.

Afrit 3 (Zaanstad) is afgesloten van 12 juli 00:30 uur tot 26 juli 06:00 uur. Verkeer vanuit de richting van Amsterdam met bestemming Koog aan de Zaan en Zaandijk wordt dan omgeleid via de A7 – N515. Tussen knooppunt Zaandam en knooppunt Coenplein blijft de A8 in beide richtingen open voor verkeer.

Hulpdiensten tegen het verkeer in

Op sommige delen van de weg worden de rijstroken tijdelijk smaller gemaakt. Zo ontstaat er een extra rijstrook, speciaal voor hulpdiensten. Zij rijden in geval van nood over deze strook tegen de richting van het verkeer in. Boskalis neemt maatregelen om de geluidshinder zoveel mogelijk te beperken. Zo wordt de achteruitrijpiep op vrachtauto’s zoveel als mogelijk vervangen door sissers. De freesmachines krijgen een stop-and-go-signalering, waardoor er geen geluidsignalen nodig zijn. Bij sloopwerkzaamheden van de voegen op de vaste delen van de brug plaatst Boskalis zogenoemde noise control barriers. Dit zijn flexibele geluidsabsorberende panelen.

 

 

Reacties