Relatief veel openbare oplaadpunten; wel een stukje lopen

Foto: Flickr

Zaanse automobilisten die elektrisch rijden hebben te maken met relatief gunstige omstandigheden in hun gemeente. Inwoners die met hun elektrische auto aangewezen zijn op publieke laadpunten hebben relatief veel laadopties. Ze hoeven echter niet te rekenen op een laadpaal dichtbij huis.

Dit en meer blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Vattenfall. Publieke laadpalen zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privé terrein kunnen opladen, bijvoorbeeld omdat zij geen garage of een eigen oprit hebben. Zaanstad is één van de 282 gemeenten die via de gemeentelijke website mogelijkheden biedt om een laadpaal aan te vragen. Per 250 Zaanse huishoudens is er gemiddeld één publiek regulier laadpunt.

Dit is fors lager (en daarmee gunstiger) dan het landelijke gemiddelde van 838 huishoudens per  laadpunt. Zaanstad streeft er zoals veel andere gemeenten naar dat mensen op een redelijke afstand van een laadpaal kunnen wonen en werken. De ‘maximale loopafstand’ naar een laadpaal is hier volgens de gemeente echter 300 meter. Landelijk is die afstand een stuk korter: slechts 262 meter. Zaanstad heeft in totaal 280 openbare laadpalen.

Bron: Vattenfall.nl
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen