Westzijde gaat op de schop, winkels blijven te voet bereikbaar

Foto: Funda

De komende maanden wordt de Westzijde tussen de Vinkenstraat en de Papenpadsloot ingrijpend aangepakt. De riolering moet worden vervangen en dat werk wordt aangegrepen om de openbare ruimte een facelift te geven.

De afgelopen vijf jaar is gewerkt aan een nieuw ontwerp voor de Westzijde, waarbij zaken als veiligheid, bereikbaarheid en uitstraling een rol speelden. Het ontwerp bestaat uit twee delen. Bij het stuk tussen de Vinkenstraat, het Ruijterveer en de Papenpadsloot is zoveel mogelijk gedacht aan de verbinding met de Gedempte Gracht.

Het andere deel van de Westzijde sluit meer aan op de bestaande situatie zoals aangelegd tussen de Papenpadsloot en de Vincent van Goghweg. Tegelijk met de Westzijde worden ook het Ruijterveer en de Simon de Witstraat opgeknapt.

Fase 1 (Vinkenstraat – Ruijterveer)

De uitvoering is gepland tussen 4 september en 3 maart 2018.
Tussen 17 november en 8 januari ligt het werk stil vanwege de feestdagen.
Er wordt begonnen vanaf de Stationsstraat richting Vinkenstraat en in januari is het stuk van het Ruijterveer tot (en met) de Stationsstraat aan de beurt.

Fase 2 (Ruijterveer – Papenpadsloot)

De uitvoering moet plaatshebben tussen maart en juli 2018.

Gevolgen voor het verkeer

De werkzaamheden hebben tot gevolg dat de winkelstraat voor gemotoriseerd verkeer minder goed – en tijdelijk niet – bereikbaar is. Laden en lossen zal op een grotere afstand van de winkels moeten gebeuren. De winkels blijven wel bereikbaar voor voetgangers door middel van kunststof platen.

Fietsers worden omgeleid via de Provincialeweg. Deze omleiding betekent dar er ongeveer 500 meter extra afgelegd moet worden. Openbare en particuliere parkeerplaatsen in de zijstraten kunnen tijdens de werkzaamheden niet worden gebruikt. Bewoners die nu parkeren op eigen terrein krijgen een tijdelijke parkeerontheffing om elders in de buurt te kunnen parkeren.

Om de negatieve gevolgen te beperken wordt het werk in delen uitgevoerd. Per deel wordt ongeveer 40 tot 80 meter opgebroken en heringericht. Buslijn 67 rijdt tijdelijk een andere route: een deel (tijdelijk) via de Stationsstraat en een deel via de Provincialeweg – Van Goghweg.

Klinkers en bomen

Omdat de Westzijde een van de oudste lintbebouwingen langs de Zaan is, worden gebakken klinkers gebruikt die mooi aansluiten bij de sfeer van de straat en de uitstraling van de Gedempte Gracht. En er komen meer bomen op de nieuwe Westzijde om de straat aantrekkelijker te maken. En bij dat laatste dreigt het volgens het Wijkoverleg Oud West gruwelijk fout te gaan voor her Rijksmonument met het huisnummer 38.

Daar is namelijk een grote boom pal voor de voordeur ingetekend, met daaromheen een bankje en vier fietsparkeervakken Brief-westzijde-38 (pdf). Volgens de bewoners blijft er daardoor op de stoep zo weinig ruimte over dat mensen met kinderwagens de rijweg op worden gedreven – en wellicht rolstoelgebruikers eveneens. De beheerder van Stichting Stadsherstel, dat het pand in gebruik heeft, heeft de gemeente volgens het wijkoverleg inmiddels ook op deze onwenselijke situatie gewezen, maar nul op het rekest hebben gekregen. De bewoners roepen het stadsbestuur nu op om daar nog eens heel goed naar te kijken.

Een schets van de nieuwe Westzijde met veel meer groen.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen