Busvervoer Zaanstreek nog op schema; minder spitsvervoer GVB

Foto: Twitter / Vinnie 41

Busreizigers zonder OV-pas kunnen niet langer een kaartje kopen bij de chauffeur, omdat ze vanwege het coronavirus nu achterin moeten instappen. Zij kunnen wel online e-tickets kopen als ze geen zin hebben in zo’n pas. Het GVB rijdt met een aangepaste dienstregeling tijdens de spitsuren.

E-tickets zijn kaartjes die via de website van het vervoerbedrijf worden gekocht en betaald via iDeal, Visa of Mastercard, waarna ze worden toegestuurd via de e-mail. Het toegestuurde digitale bestand kan dan geprint worden of op de smartphone worden gezet. De barcode moet in de bus scanbaar zijn om als vervoersbewijs te kunnen dienen. Wanneer het e-ticket op de smartphone wordt getoond, moet de helderheid van het scherm zo hoog mogelijk zijn. Bij een controle is iedereen van veertien jaar en ouder verplicht om naast het e-ticket ook een legitimatiebewijs te tonen. Niet-gebruikte tickets kunnen niet gerestitueerd of gewijzigd worden. Een andere mogelijkheid om te reizen zonder OV-pas is de Tranzer-app.

Geen andere dienstregeling

De bussen van Connexxion rijden voorlopig nog volgens de dienstregeling, ook al zijn er minder passagiers en wegens (preventief) ziekteverzuim ook minder chauffeurs. De maatregel om de voordeur niet langer te openen beperkt het contact tussen reizigers en de chauffeurs, wat ‘een juiste balans’ voor ieders gezondheid moet opleveren in de huidige situatie. U kunt hier in de gaten houden of er wijzigingen in de dienstregeling voorzien zijn in de Zaanstreek. Andere busvervoerders nemen vergelijkbare stappen, dus op de bonnefooi reizen is lastiger geworden. Altijd vooraf de actuele tijden checken is sterk aan te raden.

Minder spitsvervoer GVB

Het Amsterdamse GVB past zijn dienstregeling wel aan en dat betekent dat er met name in de spits minder trams, bussen en metro’s rijden. Ook daar worden buschauffeurs geïsoleerd van de passagiers. In de trams met een hoge instap mogen reizigers overal instappen, behalve voorin bij de bestuurder. In de trams met een lage instap mogen ze er juist niet meer in bij de conducteur en wel nog bij de bestuurder. Vervoersbewijzen voor trams moeten zoveel mogelijk bij de automaten worden gekocht. Als dat niet lukt, moet de passagier die een kaartje wil kopen ‘gepaste afstand’ bewaren van de conducteur en elk fysiek contact vermijden. Bestuurders van bussen en trams verkopen helemaal geen kaartjes meer. Voor de ponten zijn geen veranderingen gemeld.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen