Gemeente en scholenkoepels samen ten strijde tegen lerarentekort

Zij-instromers kunnen volop aan de slag als leerkracht.
Zij-instromers kunnen volop aan de slag als leerkracht.
Foto: Gemeente Zaanstad

Wethouder van Onderwijs Natasja Groothuismink en de schoolbesturen van Zaan Primair en Agora willen voorkomen dat het lerarentekort de ontwikkelingen van kinderen in Zaanstad beïnvloedt. Ze willen zoveel mogelijk leraren aantrekken én behouden voor het Zaanse onderwijs. Daarvoor trekken ze samen op bij onder meer het werven, betalen en begeleiden van (zij-)instromers.

Het lerarentekort is een landelijk probleem waar het Rijk een structurele oplossing voor moet vinden. ‘Daar zet ik me in landelijk verband ook voor in,’zeht Groothuismink in een persbericht. Eerder dit jaar zijn al tien zij-instromers gestart. Volgens Rien Spies van Agora zijn die dringend nodig, maar niet iedereen kan leraar worden. ‘Het is een prachtig, maar ook complex beroep, dat veel van mensen vraagt. We zoeken dus echte kanjers.’ Het langetermijnplan met de titel Doorpakken! dat nu klaar is voor behandeling in de gemeenteraad is een aanvulling op het eerder gepresenteerde kortetermijnplan. Beide zijn opgesteld naar aanleiding van een motie in de gemeenteraad.

Huisvesting

Een van de grootste hobbels bij het aantrekken en behouden van docenten is huisvesting voor leerkrachten die nog niet in de Zaanstreek wonen. In Poelenburg en Peldersveld kunnen leerkrachten voorrang krijgen op een sociale huurwoning, afhankelijk van hun persoonlijke situatie. Er wordt nog gezocht naar andere mogelijkheden om docenten op weg te helpen bij het vinden van woonruimte, zoals goed toegankelijke informatie over het programma Betaalbare Woningen Zaanstad. Dit jaar heeft de gemeente 200.000 euro gereserveerd voor het aanpakken van het lerarentekort. In 2021 en 2022 is er per jaar een ton gereserveerd. De schoolbesturen zetten ook eigen middelen in voor het aantrekken en houden van leerkrachten. Spies: ‘Het echte probleem bij het lerarentekort is: hoe zorgen we ervoor dat de kwaliteit van het onderwijs behouden blijft.‘ Brigit Schumachter van Zaan Primair voegt daaraan toe dat er nog meer goede leerkrachten nodig zijn om aan de Zaanse kinderen het onderwijs te geven dat ze verdienen en dat ze voorbereidt op het vervolgonderwijs dat past bij hun capaciteiten en interesses.

In België is de toestand al niet anders dan in Nederland…

Ervaringsdeskundige

Cindy van der Lijn is al als zij-instromer gestart en wordt begeleid door Zaan Primair: ‘Zoals Zaan Primair het doet, is het wel goed. Ik ben blij dat ik een half jaar begeleiding heb gehad van een ervaren leerkracht, bij wie je kunt afkijken. Dat verdient echt een pluim, ze doen het bovenop hun toch al drukke werkzaamheden. Ik help nu in een volle, drukke klas. Als ik dìt kan, dan gaat het mij zeker lukken, ook in andere groepen.’ Zij  roept anderen op haar voorbeeld te volgen: ‘Elke dag is er wel iets nieuws en gebeurt er wel wat. Het werk is heel dynamisch. Meld je vooral aan als zij-instromer als je heel graag kinderen wil helpen in hun ontwikkeling. Jij kan ervoor zorgen dat ze dingen leren en dat geeft veel voldoening.’ De combinatie van werken en leren is af en toe ook zwaar, zegt Van der Lijn: ‘Je staat direct voor de klas, je moet je lessen voorbereiden en twee keer per week naar school. Maar ik vind het allerbelangrijkste en mooiste aan dit vak, dat je een vertrouwde omgeving kunt bieden aan de kinderen.’

Meer informatie over zij-instromen is te vinden op de websites van Agora en Zaan Primair.

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen