Rijkswaterstaat begint aan grootste NH-onderhoudsklus ooit

Foto: Wikimedia / Grillo

Meer dan 90 kilometer wegdek van de A8, A9, A10, A4 en A1 krijgen een nieuwe, stillere asfaltlaag. Het werk is onderdeel van het grootste Noord-Hollandse renovatieproject van Rijkswaterstaat ooit. Tot 2030 worden ook nog twaalf bruggen, vijf sluizen, vier wegen, drie tunnels en het gemaal van IJmuiden opgeknapt of vervangen. Er is een investering van rond een miljard euro mee gemoeid.

De megaklus werd vandaag in IJmuiden officieel afgetrapt door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De geplande werkzaamheden zijn volgens haar noodzakelijk om te zorgen dat Noord-Holland in de toekomst goed bereikbaar blijft over de weg en het water. Noord-Holland kenmerkt zich door het grote aantal kunstwerken dat de komende jaren moet worden aangepakt en de vele waterwerken die hier onderdeel van uitmaken. Veel bruggen, tunnels, viaducten en sluizen stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Sinds die tijd is het verkeer enorm toegenomen en zijn vrachtwagens een stuk zwaarder geworden.

Wegafsluitingen dit jaar (onder voorbehoud).

Planning nog onzeker

De planning van de renovatie en vervanging ligt nog niet vast, maar de meest urgente kunstwerken worden als eerste aangepakt. Dit zijn het sluizencomplex bij IJmuiden, de veerverbinding tussen Texel en Den Helder, de Prins Willem Alexandersluis bij Schellingwoude en de Schellingwouderbrug. Om de hinder in de regio te beperken voor het autoverkeer en vrachtvervoer, moet het drukke netwerk van snelwegen en vaarwegen in stand blijven tijdens de werkzaamheden. Een van de maatregelen die hiervoor wordt genomen is het bewust spreiden van de onderhoudsopgave over een flink aantal jaren. Tot aan het vervangen of renoveren worden alle kunstwerken in de gaten gehouden met inspecties en keuringen en wordt er onderhoud uitgevoerd wanneer dit nodig is.

Elke vijftien jaar

Groot onderhoud aan de rijkswegen is eens in de vijftien jaar nodig als gevolg van slijtage. De werkzaamheden bestaan uit het vervangen van de deklaag door nieuw asfalt, het vervangen van voegovergangen en het verbeteren van de regenwaterafvoer. Dit werk is dit najaar al van start gegaan op de A9 bij knooppunt Rottepolderplein. In 2020 zullen alle grote snelwegen zoals de A10, A8, A1 en A4 in meer of mindere mate nieuw asfalt krijgen. Er wordt er vooral ’s nachts en in het weekend gewerkt. De projecten zijn (in willekeurige volgorde):

  • A4 bruggen over de Ringvaart; 
  • A10 Zuid verbreding en bouw tunnel;
  • N200 groot onderhoud en herintichting;
  • Asfaltvernieuwing verschillende A-wegen;
  • N99 Balgzandbrug;
  • N99 Kooybrug;
  • Aanleginrichting veerhavens Den Helder en Texel;
  • A10 Schellingwouderbrug;
  • Prins Willem Alexandersluis;
  • Sluizencomplex IJmuiden;
  • N202 Buitenhuizerbrug;
  • A4 Bruggen over de ringvaart (fase 2);
  • A10 Schinkelbrug;
  • A9 Schipholbrug;
  • Gemaal en spuisluis IJmuiden;
  • A10 Zeeburgertunnel;
  • A9 Wijkertunnel;
  • A4 Schipholtunnel;
  • A8 Coenbrug;
  • A44 Kaagbruggen;
  • A9 Brug Zijkanaal C;
  • Sluizencomplex Schellingwoude.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen