Bij drukte snellere doorstroming auto’s Heijermansstraat – Gerhardstraat – Wibautstraat

Foto: Google Street View

Op grond van een agenda-initiatief van D66 heeft wethouder Gerard Slegers de doorstroming op de route Heijermansstraat – Gerhardstraat – Wibautstraat in Zaandam laten onderzoeken om te kijken of het beeld juist is dat het autoverkeer op deze route onnodig moet wachten en dat de verkeersdoorstroming hapert. De uitkomst is dat de gemiddelde wachttijd voor alle verkeersdeelnemers ruim onder de 20 seconden blijft – maar dat het voor hen gevoelsmatig langer lijkt te duren.

Meten is weten, maar ‘naast analyse van de data is de beleving op straat van verkeersdeelnemers minstens zo belangrijk,’ schrijft Slegers nu aan de raad. ‘Uit observaties van de verschillende kruispunten blijkt dat het autoverkeer op de hoofdroute regelmatig moet stoppen of afremmen en het verkeer rijdt daardoor wat stroperig. Dit kan verklaard worden door de relatief korte afstand van de verkeerslichten ten opzichte van elkaar. Per verkeerslicht valt de vertraging wel mee, maar als er iets meer verkeer is wordt de doorstroming niet als soepel ervaren.’ Dat komt aardig overeen met het door D66 gesignaleerde beeld.

OV eerst

Het is beleid in Zaanstad om openbaar vervoer bij verkeerslichten de hoogste prioriteit te geven, gevolgd door fietsers op hoofdfietsroutes, het autoverkeer op doorgaande routes, het overige autoverkeer en als sluitstuk de overige fietsers en voetgangers. Dat levert op de onderzochte route de volgende wachttijden op:

Het plan is nu om voor deze route ‘aanvullende regelscenario’s’ op te stellen. Bij grote drukte op de weg wordt de prioriteit voor het fietsverkeer en eventueel van het openbaar vervoer ‘afgeschakeld’, waardoor een soepele doorstroming van het autoverkeer wordt bevorderd. In normale, niet te drukke verkeerssituaties krijgt het fietsverkeer op de hoofdfietsroutes op enkele kruispunten nog iets meer prioriteit. Bij het opstellen van het nieuwe Mobiliteitsplan zal de prioritering van het verkeer bij verkeerslichten opnieuw worden bekeken en indien nodig herzien, schrijft de wethouder ook.

Overleg

Voor de voorgestelde veranderingen kunnen worden doorgevoerd moet eerst nog overlegd worden met Connexxion en de Fietsersbond. De verwachting is dat zij geen problemen zullen hebben met de aanpassing, ‘omdat het naar verwachting een verbetering betreft voor alle verkeersdeelnemers’.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen