De zonneweg lijkt een stille dood te sterven

Foto: Wikimedia / Blue Knight

De ‘doorbraak‘ die zo mooi klonk en die wereldwijd werd – en nog steeds wordt – verkocht als een succesnummer lijkt steeds meer een bodemloze put te zijn geweest die niet de gehoopte innovaties heeft opgeleverd: het 73 meter lange elektriciteit opwekkende fietspad langs de Provincialeweg in Krommenie. Ook elders in de wereld zijn proeven hopeloos mislukt.

In Noord- en Zuid-Holland werd een vervolg aan het experiment in de Zaanstreek gegeven met in totaal 150 meter zonnewegdek voor wegverkeer, een trapje ambitieuzer dan het fietspad. SolaRoad zou daarmee een belangrijke stap zetten in de richting van een grootschalige toepassing van in het wegdek geïntegreerde zonnepanelen, zo werd de burger voorgespiegeld. Begin maart werd in Haarlemmermeer en Spijknisse begonnen met een zonneweg voor zwaar verkeer. De pilots duurden maar een week door problemen met de toplaag. In juli werd besloten om het project in Spijkenisse te stoppen, omdat de SolaRoad niet meer te herstellen bleek. Zuid- en Noord-Holland, TNO en bouwbedrijf Strukton staken zeven miljoen euro in het experiment. Dat geld zijn ze kwijt.

Flop

In Frankijk werd het concept getest met de Wattway in het plaatsje Tourouvre-au-Perche in Normandië, maar het werd een totale flop die vijf miljoen euro heeft gekost. Het weer en het verkeer hebben de glazen panelen boven de zonnecellen veel sneller doen slijten dan gedacht en bovendien was de opbrengst aan stroom veel kleiner dan berekend. Op het hoogtepunt produceerde de weg 149,459 kWh per jaar, veel minder dan reguliere zonnepanelen en de helft van de verwachte opbrengst.

Meer problemen

Frankrijk wilde na de test met het stuk weg in Normandië liefst 1000 kilometer zonnewegen aanleggen, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit ervan komt. Een soortgelijk experiment in de Verenigde Staten Staten wordt waarschijnlijk geschrapt nadat de US Department of Transportation eerder 100.000 dollar subsidie aan het bedrijf Solae Roadways gaf om de techniek verder te ontwikkelen en te vermarkten. In China dook weer een ander probleem op: al een week na de opening van de eerste zonneweg gingen dieven er met de panelen vandoor. In Zuid-Korea is een ander idee ontwikkeld: daar is in het midden van een zesbaans snelweg een overdekt fietspad gemaakt met zonnepanelen op de overkapping. Deze panelen kunnen bovendien meedraaien met de zon, wat de opbrengst aanzienlijk vergroot. 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen