Op de goede weg met verkeersveiligheid: minder slachtoffers

Foto: Pixabay / Ette07

Zaanstad doet het wat betreft de verkeersveiligheid beter dan het landelijke gemiddelde. Het streven was om in 2020 het aantal verkeersslachtoffers met 25 procent te laten dalen ten opzichte van 2007, maar deze daling is vorig jaar met 27 procent al overtroffen. Landelijk gezien stijgt het aantal verkeersslachtoffers juist.

Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers is uiteraard een tevreden man: ‘We zijn op de goede weg. Natuurlijk streven we ernaar om het aantal nog meer naar beneden te krijgen. En daarom blijven we ons ook de komende jaren inzetten om het aantal ongelukken nog verder te verminderen. Door onder andere in te zetten op verkeersveiligheidscampagnes en bij elke (veranderende) verkeerssituatie de veiligheid voorop te stellen,’ zegt hij in een persbericht. Het streven is nul slachtoffers in 2050.

In 2017 waren er in Zaanstad 979 ongevallen met 131 slachtoffers ten opzichte van 881 ongevallen en 107 slachtoffers een jaar later. Vorig jaar waren er drie doden te betreuren. In de meeste gevallen was een auto betrokken bij ongelukken, gevolgd door de bromfiets en de bestelauto. De meeste gewonden zijn gevallen op de brommer: tussen 2016 en 2018 in totaal 126 keer.

Jongeren

Opvallend is dat vooral jongeren en jongvolwassenen – de leeftijd van vijftien tot en met 29 jaar – veel betrokken zijn bij ongevallen. Dit is vermoedelijk toe te schrijven aan hun gebrek aan ervaring in het verkeer. Veel verkeersdeelnemers van alle leeftijden gebruiken hun smartphone onder het fietsen. Dat zorgt ervoor dat minder goed geanticipeerd kan worden op verkeerssituaties. Per 1 juli is het daarom landelijk verboden om de smartphone op de fiets te gebruiken.

Senioren

Senioren zijn ook een risicogroep in het verkeer omdat zij een langere reactietijd hebben en meer kans op letsel. Door de opkomst van de e-bike blijven senioren langer mobiel. Maar het gebruik van deze snellere fiets, in combinatie met een langere reactietijd, maakt hen kwetsbaar. De gemeente start daarom dit najaar met een pilot voor het programma Doortrappen voor ouderen, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De ambitie is dat ouderen zo lang mogelijk veilig blijven fietsen.

Aandachtlocaties

De afgelopen jaren is extra aandacht geweest voor plekken waar in de afgelopen opvallend vaak letselongevallen plaatsvonden. Aandachtlocaties zijn onder meer de Koningin Julianaweg, de N246 tussen de A8 en Westzaan en de Rosariumlaan en de Saendelverlaan. Die worden gemonitord en onderzocht wordt of maatregelen de verkeersveiligheid kunnen verbeteren.

Handhaving

Handhaven is van toegevoegde waarde bij het vergroten van de verkeersveiligheid. De gemeente werkt hierin samen met de politie en deels afhankelijk, met name als het gaat om verkeerscontroles. Er wordt gekeken of buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente meer bevoegdheden kunnen krijgen. Hier worden gesprekken over gevoerd met het Openbaar Ministerie.

Tevredenheid

Jaarlijks wordt in de Zaanpeiling, het grootste inwonersonderzoek van Zaanstad, gevraagd wat inwoners vinden van de verkeersveiligheid in hun buurt. De ambitie van Zaanstad is dat 45 procent (zeer) tevreden is. Het aandeel inwoners van Zaanstad die (zeer) tevreden zijn, is in de laatste peiling gestegen van 39 procent in 2015 naar 45 in 2018.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen