De provincie gaat ‘na de succesvolle pilot op het fietspad in Krommenie’ het zonnewegdek SolaRoad ook testen voor zwaar verkeer in Haarlemmermeer. Gedeputeerde Staten heeft 2.700.000 euro beschikbaar gesteld voor de pilot, het onderzoek en de doorontwikkeling. Een geschikte locatie wordt nog gezocht
I n de pilot wordt gekeken naar de gedragingen van het wegdek bij zwaar verkeer en wat een zonnewegdek betekent voor het dagelijks beheer en onderhoud van de weg. Bovendien wordt getest hoe de energieopbrengst kan worden gemaximaliseerd. De SolaRoad vangt zonlicht dat op het wegdek valt op met zonnecellen en zet dit om in elektriciteit. Het wegdek werkt dus als een groot zonnepaneel. Grootschalige toepassingen
Door slim gebruik te maken van het bestaande wegennet is het mogelijk om een groter oppervlak te benutten voor het verzamelen van energie, zonder gevolgen voor het landschap.
Volgens
Gedeputeerde Elisabeth Post
van Mobiliteit
is
het
tijd voor een volgende stap. ‘De pilot in Krommenie heeft ons veel geleerd. We weten dat het wegdek goed kan presteren met de belasting van fietsers, nu gaan we onderzoeken hoe het zich gedraagt als er zwaar verkeer overheen gaat. Als de pilot succesvol is, vergroot dit de mogelijkheden voor grootschalige toepassingen van zonnewegen enorm.’
[embed][/embed]
Samenwerking
D
e
nieuwe
testomgeving op een openbare weg wordt ingericht
in Haarlemmermeer
wordt gefaseerd ingericht, waarbij gewerkt wordt met verschillende materialen.
De
SolaRoad is een ontwikkeling van de provincie, TNO en Strukton Civiel.
D
eze partijen
verkennen
momenteel ook de kansen en mogelijkheden voor het verder commercialiseren van
de
SolaRoad initiatief in een gezamenlijke vennootschap. De energie die met zonlicht wordt opgewekt kan gebruikt worden voor wegverlichting, huishoudens, verkeersinstallaties en elektrisch rijden.