Op een nieuwe kaart die toeristen in Amsterdam wegwijs moet maken in het openbaar vervoer mist elke verwijzing naar de windmills in Zaanstad. Sterker: volgens de kaart kun je er zelfs met de trein niet komen, tenzij je Train to Enkhuizen herkent als de te volgen route en die elders gaat opzoeken.
What a beautiful new public transport map of #Amsterdam. Includes #NoordZuidLijn (Map credit to Eric Hammink, part of free iOS app it seems) https://t.co/rKxKTCTGJW pic.twitter.com/9XQDiJVFhl
— Thijs Roes (@thijsroes) July 21, 2018
De kaart is gemaakt ter gelegenheid van de opening van de Noord-Zuidlijn. Het is niet de officiële kaart van het GVB, maar die geeft evenmin verbindingen met Zaanstad aan. Een gemiste kans, met het oog op de vurige wens van het hoofdstedelijke stadsbestuur om toeristen het centrum uit te krijgen.
Eindelijk operationeel
De Noord-Zuidlijn is gisteren na een bouw die vijftien jaar in beslag nam officieel geopend. Ongeveer 60.000 mensen maakten gebruik van de mogelijkheid voor een gratis kennismakingsritje. Een paar honderd genodigden bevolkten de eerste metrorit naar station Noord, waar nog eens zo’n 1000 gasten ze stonden op te wachten.
De eindbestemming van buslijn 392 wijzigt vanaf 22 juli. De bus rijdt niet verder dan station Noord. Daar kun je overstappen op de Noord/Zuidlijn voor Amsterdam Centrum → https://t.co/xpgHRa4J06
— Gemeente Zaanstad (@GemZaanstad) July 20, 2018
De Noord-Zuidlijn verbindt Amsterdam Noord met de Zuidas. Tot gisteren duurde een rit tussen de twee stadsdelen 31 minuten. Dat is nu zestien minuten. De metro rijdt tien keer per uur.
Proefrijden met de #NoordZuidlijn. Ik zag steile roltrappen, archeologische vondsten en een ode aan Ramses Shaffy. Maar ik zag vooral wat deze verbinding betekent voor Noord. En wat doortrekken kan betekenen voor Zaanstad. Kom maar door! pic.twitter.com/0uR2nLXkCD
— jose duindam (@joseduindam) July 21, 2018