ProRail maakt onderhoudsplan voor bomen om kap te voorkomen

Foto: Facebook / Partij voor de Dieren Zaanstad

ProRail gaat het onderhoud van bomen langs het spoor verbeteren in de strijd tegen treinstremmingen en om niet ‘rücksichtslos te hoeven kappen’. Onlangs ontstond in Zaanstad nog commotie naar aanleiding van een kaalslag onder de bomen langs de Zaanlijn.

De spoorbeheerder laat nu de omgeving van de 7000 kilometer aan spoorlijnen in kaart brengen om de risico’s van vallende takken en bomen te analyseren. Gericht onderhoud kan volgens ProRail voorkomen dat er onnodig spoorbanen worden geblokkeerd of takken in de bovenleiding terecht komen. Met behulp van onder meer drones wordt bekeken waar bomen moeten worden gekapt of gesnoeid.

Een miljoen bomen

Gemiddeld staan er zo’n 150 tot 200 bomen per kilometer in een straal van 30 meter tot het spoor. Dat zijn in totaal circa een miljoen exemplaren. Het opruimen van een omgewaaide boom duurt al gauw 2,5 uur en soms tot wel zes uur, afhankelijk van de schade. ProRail zegt de afgelopen jaren iedere twee jaar een storm te hebben gehad gehad waarbij behoorlijk veel omgewaaide bomen tot problemen op het spoor hebben geleid.

Elke week wel een stremming

Verder is er gemiddeld elke week wel een stremming van het treinverkeer doordat takken in de bovenleiding terecht zijn gekomen of een boom op het spoor is gevallen. Eens per maand is sprake van een flinke verstoring.

Spoorwegwet

De spoorbeheerder zegt geen beroep te willen doen op de Spoorwegwet, waarin staat dat elf meter aan weerszijden van de spoorlijn geen bomen mogen groeien. ‘In principe zou ProRail dus alle bomen in die ‘verboden zone’ mogen kappen’, zegt het bedrijf. Dat wordt ‘maatschappelijk niet wenselijk’ genoemd. Wel worden de bomen en struiken verwijderd die echt te dicht langs de rails staan.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen