Vanaf 1 juli deelfietsen van Flickbike beschikbaar

Foto: Twitter / Rocco Piers

Met ingang van volgende maand zijn deelfietsen van het bedrijf Flickbike beschikbaar in Zaanstad. Naar aanleiding van de – slechte – ervaringen in Amsterdam is met de aanbieder een overeenkomst gesloten met afspraken over de locaties waar de fietsen beschikbaar zijn, wat te doen bij foutief gestalde exemplaren en het delen van informatie over het gebruik van de fietsen.

Deelfietsen zijn huurfietsen zonder vaste stallingsplek. Ze worden vrij geparkeerd, zijn via gps-tracking te lokaliseren en met een app te huren. Een onderneming in deelfietsen is vergunningsvrij. Volgens het college biedt het gebruik van deelfietsen ‘een kans om bij te dragen aan de gemeentelijke doelstellingen voor duurzame mobiliteit ‘ en bovendien kunnen ze de gemeente ‘interessante data over mobiliteit’ opleveren.

De ervaringen van afgelopen zomer in Amsterdam laten zien dat afstemming met de aanbieder van deelfietsen overlast kan beperken en voor de gemeente juist een voordeel kan opleveren. De pro’s zijn volgens het college:

  • De deelfiets kan een aanvulling zijn op het openbaar vervoer in Zaanstad, met name daar waar geen rechtstreekse busverbindingen zijn. De gebruikers in Amsterdam waren voor driekwart inwoners die de deelfiets namen bij gebrek aan een eigen fiets of nabijgelegen OV-haltes;
  • De deelfiets is vergeleken met een conventionele huurfiets voordeliger voor korte tijd te huren; Flickbike biedt bestaande fietsverhuurders door samenwerking op het gebied van onderhoud juist extra werk, zodat van concurrentie niet echt sprake is;
  • Flickbike is bereid anonieme data te delen over herkomst, bestemming en routes, wat de gemeente interessante informatie kan opleveren.

Afgelopen juli stelden de fracties van GroenLinks en de VVD vragen over de beschikbaarheid van OV-fietsen. Die zijn er in Zaanstad niet in overvloed: in Zaandam niet in het weekeinde en in Krommenie-Assendelft alleen via een automaat. Bovendien is er een OV-chipkaart en registratie voor nodig, wat het gebruik voor buitenlandse toeristen bemoeilijkt.

De deelfiets van Flickbike krijgt een veel bredere beschikbaarheid, die niet beperkt blijft tot de treinstations. Toeristen kunnen deelfietsen eenvoudig huren en bewoners krijgen de mogelijkheid om een fiets te gebruiken zonder er een te bezitten. De gemeente kan op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening handhavend optreden tegen fietsen die overlast geven. Ze staan op de volgende plekken:

De afspraken van Zaanstad met Flickbike behelzen het volgende:

  • In een pilot worden onder meer de behoefte aan deelfietsen en de effecten op openbare ruimte, fietsparkeren en handhaving onderzocht;
  • Flickbike biedt deelfietsen aan in fietsenrekken op straat, in combinatie met een mobiele app, een servicelijn, onderhoud en zo nodig de herverdeling van fietsen op de verschillende locaties;
  • Flickbike voorziet in fietsen die passen bij de gangbare gebruikerseisen in Nederland, anders dan het model van Oost-Aziatische aanbieders dat in Amsterdam tot ontevreden gebruikers leidde;

  • De pilot duurt een jaar en in die periode zal er regelmatig overleg tussen de aanbieder en de gemeente zijn. De pilot gaat samen met monitoring en evaluatie, waarbij voor de gemeente aspecten als overlast en fietsconcentraties een rol spelen;
  • In samenspraak met de gemeente zijn locaties (‘hotspots’) bepaald waarvan Flickbike garandeert dat er gedurende de pilot bruikbare fietsen staan.
  • Flickbike zal alle verzamelde data geanonimiseerd met de gemeente delen.
  • Flickbike zal zich er als eigenaar van de fietsen voor inspannen om overlast te beperken en zal gevaarlijk of hinderlijk geplaatste fietsen ‘terstond’ verwijderen. Dat laat onverlet dat de gemeente in het geval van overlastgevende fietsen overgaat tot het verwijderen van die tweewielers conform de normale procedure.
  • Flickbike is verantwoordelijk voor de afhandeling van alle meldingen over technische problemen. De gemeente zal naar Flickbike doorverwijzen en is niet aansprakelijk.
  • De pilot is een gezamenlijk experiment, met als doel te leren om beleid verder vorm te geven.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen