Bijna 44.000 euro voor elf initiatiefnemers van referendumcampagnes

Foto: Pixabay

De referendumcommissie heeft circa 12.000 euro toegekend aan campagne-initiatieven van voorstanders van het Cultuurcluster, 14.600 euro voor activiteiten van neutrale aard en zo’n 17.300 euro aan campagnevoorstellen van tegenstanders.

Het referendum wordt gehouden op woensdag 20 juni. De vraag die dan voorligt is ‘Bent u voor of tegen het raadsbesluit om het Cultuurcluster te realiseren?’ De gemeenteraad buigt zich morgenavond overigens over een motie om het Cultuurcluster – en daarmee ook het referendum – nu meteen maar af te blazen.

‘Waardevolle gesprekken’

‘De gesprekken met de initiatiefnemers hebben ons een goed beeld gegeven van de betrokkenheid van deze initiatiefnemers bij het referendumonderwerp. Deze betrokkenheid komt met alleen een aanvraagformulier niet altijd tot zijn recht. Het waren dan ook goede en waardevolle gesprekken’, aldus voorzitter Marion Veerbeek van de commissie in een schriftelijke verklaring.

Elf initiatiefnemers, 32 activiteiten

Er zijn bijdragen toegezegd aan elf initiatiefnemers met in totaal 32 activiteiten. Eén aanvraag is afgewezen omdat het een (overwegend) commerciële activiteit betrof en een andere initiatiefnemer trok zijn aanvraag voor ondersteuning van een debat terug. Om privacyredenen zijn privé personen door de commissie geanonimiseerd.

Per aanvraag kon volgens de geldende regels maximaal 2000 euro worden toegekend. De definitieve bijdrage wordt uitgekeerd op basis van concrete facturen. De ontvangers zijn:

  • Persoon 1: flyers, advertenties, 3 billboard-campagnes (nee-campagne)
  • FluXus: film, concert, online/offline campagne (ja-campagne)
  • Persoon 2: social media campagne, debat in de Bullekerk of Oostzijderkerk, muzikaal optreden op de Gedempte Gracht (neutraal-campagne)
  • De Fabriek: filmpje, posters, flyers, social mediacampagne (ja-campagne)
  • Turkse Democratische Volks- en Jongerenvereniging: informatieavond, flyers, kraampjes (neutraal-campagne)
  • BWZ: debat (neutraal-campagne)
  • Persoon 3: drie optredens met de zogenoemde platte kar (tegen-campagne)
  • Wormerveerse Vermaning: (Lagerhuis)debat (neutraal-campagne)
  • Persoon 4: buttons, tasjes, shirts (tegen-campagne)
  • De Orkaan: videofilmpjes, tijdlijn, kernvragen, platform (neutraal-campagne)
  • RTV Zaanstreek: bijeenkomst en speciale uitzending (neutraal-campagne)

Ondertussen wordt er ook gewerkt om op 20 juni het referendum feitelijk te kunnen houden Zo kunnen inwoners op zaterdag 9 juni het stempas voor het referendum in hun brievenbus verwachten. Ook wordt momenteel de inrichting van 60 stemlokalen en hun bemensing voorbereid.

 

 

 

Reacties