Klankbordgroep Poelenburg niet blij met ontsluiting wijk via busbrug De Vlinder

Busbrug De Vlinder.
Busbrug De Vlinder.
Foto: rhdhvarchitecture.com

De Klankbordgroep Poelenburg is niet gelukkig met het alternatief dat is bedacht voor een derde ontsluitingsweg voor de wijk nu haar voorstel om een aansluiting op de A8 te creëren vanaf de rotonde Twiskeweg/Straat Poelenburg onuitvoerbaar blijkt.

Er wordt nu gedacht aan gedacht aan een ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de huidige busbrug De Vlinder, aan de zuidoostkant van de wijk. Dat maakt een verbreding van die brug noodzakelijk of de bouw van een tweede, parallel aan de huidige brug gelegen verbinding.

Oost-Dorsch

Bewoners van de Oost-Dorsch ondervinden nu volgens de Klankbordgroep Poelenburg echter al aanzienlijke geluids- en (fijn-)stofoverlast van de N516/Thorbeckeweg. ‘Naar verwachting neemt die overlast door de aanleg van een ontsluiting toe. Ons inziens mogen woongenot en gezondheid van bewoners niet worden aangetast door veranderingen in de infrastructuur,’ schrijft de KBG nu aan het college.

Maatregelen treffen

Mocht een dergelijke ontsluiting toch worden gerealiseerd, dan dringt de belangengroep van Poelenburgers er ‘met klem’ op aan om al bij de aanleg maatregelen te treffen tegen extra overlast voor de bewoners van de Oost-Dorsch.

Er zijn een aantal zaken op een rij gezet:

  • Een tweede brug dient bij voorkeur te worden aangelegd ten westen van de huidige, om geluids- en stofoverlast voor de bewoners van de Oost-Dorsch te beperken;
  • Om diezelfde redenen dient een tweede brug te worden voorzien van geluidsschermen en de westgevel van de Oost-Dorsch van een glasgevel.

Ook op de Watering, Straat Poelenburg, de Zuidervaart en op de Twiskeweg zal door het creëren van een derde wijkontsluiting de verkeersintensiteit echter toenemen, mede door de voorgenomen ontwikkeling van Poelenburg Oost. Van het college wil de KBG graag weten of dat de huidige capaciteit van deze straten en wegen voldoende acht voor een toenemende verkeersdruk.

Maximumsnelheid omlaag

Ook hier bepleit de KBG maatregelen om een vermindering van het woongenot en aantasting van de gezondheid van bewoners te voorkomen. ‘Daarenboven geven wij u in ernstige overweging bij de provincie Noord-Holland aan te dringen de maximumsnelheid op de N516 te verlagen tot 70 kilometer per uur’.

Groene inpassing

De KBG geeft de voorkeur aan een groene inpassing van de Thorbeckeweg, bijvoorbeeld met groene schermen in plaats van de glazen of metalen geluidsschermen die langs de A8 staan. ‘Mocht groen wordt toegepast, zoals bij een bomenrij, dat dient deze zonder te grote openingen tussen de bomen te worden gerealiseerd.’

Fietsoversteekplaats

Wat het fietsnetwerk betreft is een oversteek net ten oosten van de straat Bermuda ingetekend. De Klankbordgroep lijkt het ‘logischer en veiliger’ om die in het verlengde van het huidige fietspad langs De Weer aan te leggen. Maar: ‘Waar deze oversteek ook moge worden gerealiseerd, de aanleg en inrichting dienen op een zodanige wijze plaats te vinden dat misbruik door gemotoriseerd verkeer wordt voorkomen.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen