Een inwoner van Wormerveer mag ook van de Raad van State niet de door hem gewenste steiger bij zijn woning op het voormalige Brokking-terrein bouwen . Deelplan De Tuin is omgeven door water en het huis van de Zaankanter ligt direct aan en gedeeltelijk in de Zaan. Maar een steiger van achttien bij twee meter mag er niet komen.
Volgens het college is de aangevraagde steiger in strijd met het bestemmingsplan, maar de bewoner bestreed dit. Volgens hem moet die worden aangemerkt als een havenvoorziening, waarin het bestemmingsplan voorziet, en is daarbij niet van belang of de steiger daadwerkelijk deel uitmaakt van een haven. Een haven is volgens de Wormerveerder ook 'een veilige ligplaats voor een boot'. Uit de toelichting bij het bestemmingsplan blijkt bovendien niet dat het de bedoeling was om steigers uit te sluiten. Wat het afmeren van schepen betreft is het expliciet niet toegestaan om woonschepen, woonarken of 'anderszins vaartuigen die zijn bestemd voor het wonen of het uitoefenen van bedrijfsmatige activiteiten' aan te leggen.
De Raad van State oordeelde echter net als het college en de rechtbank eerder dat een steiger geen havenvoorziening is als bedoeld in de planregels. In het bestemmingsplan is niet gedefinieerd wat onder havenvoorziening moet worden verstaan, maar 'anders dan appellant stelt, is gezien de aard van dit begrip wel van belang of daadwerkelijk een haven aanwezig is of niet'. 'Van een haven als bedoeld in het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal
is geen sprake. Daarin is haven gedefinieerd als 'tot ligplaats voor schepen geschikt, natuurlijk of gegraven waterbekken aan de zee of aan de oever van een rivier of meer, dat beschutting biedt tegen wind en golven.'
Weliswaar kán een steiger onderdeel zijn van een haven, maar de aangevraagde steiger is geen onderdeel van een haven en kan dus ook geen havenvoorziening zijn. Dat de steiger wel een veilige plaats biedt voor het aanleggen van een boot verandert daar niets aan. Het argument van de Wormerveerder dat zijn belangen zijn geschaad door de weigering om een vergunning voor de lange steiger te verlenen terwijl daarmee geen enkel ander belang gediend is, werd eveneens verworpen. 'Het college heeft deugdelijk gemotiveerd dat een steiger van achttien bij twee meter niet past binnen het door het college gehanteerde stedenbouwkundig uitgangspunt'. Zo werd onder meer toegelicht dat een steiger van deze omvang het aanzicht van de waterkant ontsiert.
Groen speelt in De Tuin een hoofdrol, zodat wordt aangesloten bij onder meer de ecologische zone rondom de woningen. Daarom moet worden voorkomen dat de grote, brede percelen in De Tuin vol worden gezet met allerlei bouwwerken en dat over nagenoeg de volle breedte van de percelen steigers worden aangelegd. 'Door de brede percelen is een steiger als verblijfsplek ten opzichte van de naastgelegen gebieden De Pijl en Het Arsenaal, waar een soepeler regime geldt voor steigers, ook minder vanzelfsprekend. Voorkomen moet worden dat de steiger de functie van terras krijgt met daarop allerlei vormen van windschermen, tuinsets en voorzieningen voor barbecues.' Omdat dit risico kleiner is bij een kleinere steiger van maximaal tien meter, mag die er wel komen.
Dat waterbelangen zich niet verzetten tegen de aanleg van een steiger, dat het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier akkoord is en dat de veiligheid van het waterverkeer niet in het geding is, betekent niet dat het college daarom de vergunning voor de aangevraagde steiger had moeten verlenen, in afwijking van bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is een ander toetsingskader met stedenbouwkundige belangen. En die mochten de doorslag geven.
De Wormerveerse booteigenaar voerde ook tevergeefs aan dat er wel vergunningen werden verleend voor vergunningen voor steigers op de percelen Antiqua 11 tot en met 16 en Thalassa 11 tot en met 16, met als uitgangspunt dat aan weerskanten een halve meter tot aan de perceelsgrens moet worden aangehouden. Vanwege de ligging en opzet van die deelgebieden geldt daar nu eenmaal een minder strikt regime wat betreft de uitstraling. Dat er in het nabijgelegen bestemmingsplan Zaankwartier en omgeving voor gekozen is om lange steigers wél toe te staan is daarom ook geen overweging om dat in De Tuin ook te doen: het gaat om onvergelijkbare situaties.