Laadpaalwijs onderzocht de 32 grootste gemeenten van Nederland om te zien welke het meest gunstig zijn voor bezitters van een elektrische auto. Voor Zaankanters is het nieuws op twee fronten ongunstig: Zaanstad staat op plek 29 en qua groei zit de vaart er nog niet in.
Laadpaalwijs betrok het aantal openbare laadpunten per 10.000 inwoners, het aantal openbare snellaadpunten per 10.000 inwoners, de toename van openbare laadpunten in de afgelopen vier jaar en de laadpuntendekking bij het onderzoek. Haarlemmermeer (met Schiphol) scoort het hoogst. Die gemeente begon al vroeg met het plaatsen van de benodigde laadpunten. Een minpuntje is nog wel dat de capaciteit niet naar behoefte over de gemeente verdeeld is. Ook Dordrecht en Zwolle zijn uitstekende plekken voor bezitters van stekkerauto's.
Leeuwarden en Emmen daarentegen zijn het minst aantrekkelijk voor elektrische auto’s. Beide kennen een lage laadpuntendekking en hebben vergeleken met de andere gemeenten weinig laadpunten per 10.000 inwoners. Wel is het aantal laadpunten in Emmen in de afgelopen vier jaar met ruim 278 procent toegenomen. Alleen Maastricht en Venlo groeiden harder, wat betekent dat Emmen mogelijk met een inhaalslag bezig is. Hetzelfde kan niet gezegd worden van Zaanstad. Om de klimaatdoelen van de Europese Unie in 2030 te halen moet de CO2-uitstoot van auto’s in de EU met 50 procent zijn verminderd ten opzichte van 1990. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur, onderdeel van het Klimaatakkoord, voorspelt dat er 1,7 miljoen laadpunten nodig zijn in 2030 om alle elektrische personenauto’s te kunnen laden.