Seinen op groen voor Centrumplan Westerkoog

Foto: Gemeente Zaanstad

De Raad van State heeft de seinen op groen gezet voor het Centrumplan Westerkoog. Sens Real Estate wil daar 77 appartementen bouwen, een sportschool en huisvesting voor het Sociaal Wijkteam. Parteon maakt op de grond van het huidige buurtcentrum De Vuister een nieuw buurtcentrum met daarboven 40 woningen. De Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog is het daar niet mee eens.

De stichting  vreest dat de bestemmingsplannen leiden tot een verkeersonveilige situatie op de rondweg van Westerkoog, waar de veiligheid ook al in het geding is vanwege aanhoudende druk om busbrug De Binding permanent open te stellen voor het verkeer. Volgens Verkeersveilig en Gezond Westerkoog is de rondweg die de voorziene appartementen ontsluit niet berekend op al het extra verkeer. De capaciteit is er teruggebracht van 15.000 voertuigbewegingen per etmaal naar 10.000, maar dat is volgens de stichting niet reëel gezien de plannen voor De Binding en als gevolg van het project Guisweg, waar de spoorwegovergang wordt vervangen door een tunnel. Volgens de stichting heeft Zaanstad de cijfers over de drukte op De Glazenmaker en De Wildeman niet onderbouwd.

Niet aan de orde

De Raad van State oordeelde echter dat de bestreden plannen voor de nieuwe woningen en voorzieningen ‘niet voorzien in de openstelling van de busbrug voor 24 uur noch in de aanpassing van de Guisweg’. Beide ontwikkelingen konden derhalve niet worden meegewogen in de beoordeling van het protest. ‘In deze procedure is de vraag aan de orde of de verkeerssituatie op de rondweg Westerkoog als gevolg van beide bestemmingsplannen onaanvaardbaar zal verslechteren.’  En dat zou niet het geval zijn.

De Glazenmaker en De Wildeman hebben een belangrijke rol bij de ontsluiting van het centrumgebied van Westerkoog met de auto, de fiets en het openbaar vervoer., aldus de uitspraak, maar de hoogste bestuursrechter twijfelt niet aan de in 2022 opgestelde verkeersanalyse van de Antea Group die uitwees dat 10.000 voertuigbewegingen per etmaal een reëel getal is en de nieuwbouwplannen staan dat niet in de weg. Het is het streven van Zaanstad om daar niet bovenuit te komen, in het belang van de veiligheid. De rondweg zou echter gezien het profiel ook 15.000 voertuigbewegingen per etmaal aankunnen.

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen