Gerard Slegers krijgt ruim 400 e-mails met klachten over EBS

Foto: Regioraad Vervoerregio Amsterdam

Zaankanter Dustin Benjamins heeft Gerard Slegers gisteravond ruim 400 e-mails aangeboden van reizigers die op enigerlei wijze door EBS in de kou gezet zijn. En dat vaak letterlijk, omdat veel bussen niet of veel te laat komen. Hij gaat verder met het verzamelen van klachten via het mailadres [email protected].

Slegers is niet alleen wethouder van Mobiliteit in Zaanstad, maar ook vice-voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, de concessieverlener voor het OV in onder meer de Zaanstreek. Gisteren vergaderde de regioraad en één van de onderwerpen was de beroerde staat van het OV in de Zaanstreek na de komst van EBS – onder de naam MeerPlus – op 10 december. Benjamins nam de proef op de som en kwam de gekste dingen tegen: van een tijdens de rit openklappende motorkap tot chauffeurs die geen uitleg hadden gekregen over de werking van de bussen die ze geacht worden te besturen. Het laatste is meteen ook een antwoord op de verbazing van raadsleden van Zaanstad over de haperende overgang van Connexxion naar EBS: er is van een voorbereiding nauwelijks sprake geweest. Het zou de vervoerder een miljoenenboete kunnen opleveren.

Oude biodiesels

De concessie is tegen de afspraken in van start gegaan met vooral gebruikte bussen die op biodiesel rijden. Van de vloot van 193 ‘grote’ zero-emissiebussen van VDL moet de eerste op korte termijn arriveren. De planning is dat de laatste eind april 2024 de fabriek verlaten. Er rijden nu onder meer bussen uit Berlijn – met de Duitse aanduidingen en waarschuwingen er nog in – en van Connexxion gehuurde bussen. Ook rijden er acht nieuwe elektrische bussen van het type MidCity die op de minder drukke lijnen worden ingezet. De tien zero-emissiebussen (R-net) die er al waren zijn blijven rijden.

Stroom

De laadinfrastructuur in de remise in Purmeren wordt naar verwachting in februari 2024  afgerond en in Zaandam twee maanden later. Liander heeft een tijdelijke oplossing voor het stroomtekort bedacht. Het nieuwe vervoerplan van EBS voorziet in een forse uitbreiding van de dienstregeling, maar hiervoor zijn extra chauffeurs nodig. Een voordeel voor het bedrijf is dat er tijdelijk geen bussen uit de Zaanstreek naar het Centraal Station in Amsterdam rijden, vanwege werk aan de Prins Hendrikkade. Voor de ritten van en naar Amsterdam Noord zijn minder chauffeurs nodig.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen