Derde ontsluiting voor Westerwatering onderzocht

Foto: Pexels / Danny De Dios

Het college vraagt de raad om een krediet van 220.000 euro voor een onderzoek naar een alternatieve oplossing voor de bereikbaarheid Westerwatering. Deze zogenoemde derde ontsluiting naast de Houtveldweg en de busbrug bestaat uit een verbinding tussen de wijk en de Provincialeweg ten oosten van het spoor.

De ontsluiting van Westerwatering is al jaren onderwerp van gesprek en heeft een nauwe relatie met de permanente openstelling van busbrug De Binding, die voorlopig nog niet in het vat zit. De gemeenteraad nam in juli vorig jaar een motie aan voor een onderzoek naar de derde optie om de Zaandamse wijk beter bereikbaar te maken. In het onderzoek worden ook de effecten en kansen voor de omliggende gebieden geanalyseerd en de optimale ontsluitingsmogelijkheden voor zowel Westerwatering, Westerkoog en de stationsomgeving onderzocht.

Integrale benadering

Dit betekent dat de derde ontsluiting niet al in het begin van het onderzoek helemaal technisch uitgewerkt wordt: deze volgt zodra duidelijk is welke (combinatie van) maatregelen de knelpunten gaan oplossen zodat deze in één keer uitgewerkt kunnen worden. Omdat de effecten van de maatregelen ook ten oosten van het spoor gevoeld zullen worden, worden ook deze gebieden meegenomen in het onderzoek. Verwacht wordt dat dit proces zo’n zeven maanden zal vergen.

In het Zaans Mobiliteitsplan wordt de verwachting uitgesproken dat de busbrug ook op lange termijn kan dienen als tweede ontsluiting van Westerwatering. ‘Ten eerste doordat de mobiliteitstransitie die we met het ZMP beogen een dempend effect op het autoverkeer zal hebben. Maar ten tweede, en vooral, omdat nieuwbouw in Westerwatering zich vooral in het zuiden concentreert. Daar zijn zowel de OV-mogelijkheden beter (Zaandam NS) als de mogelijkheden om automobilisten te verleiden juist via het zuiden af te rijden.’

Tunnel

Een alternatieve oplossing voor de lange termijn is een tunnel onder het spoor door van de Houtveldweg richting de Vincent van Goghweg. Dat gaat leiden tot veel extra druk op de Vincent van Goghweg, de Prins Bernhardbrug en het Prins Bernhardplein. Het college twijfelt of die dat zullen kunnen – en er hangt een prijskaart aan. Dat is echter geen reden om deze optiem niet te verkennen.

In het ZMP staat ook het voornemen om de snelheid op de Provincialeweg terug te brengen naar 50 kilometer per uur om verkeer te stimuleren van andere routes gebruik te maken, zoals de A8, de N246 of (heringerichte) Thorbeckeweg. Omdat de effecten hiervan invloed kunnen hebben op de oplossing voor de bereikbaarheid van Westerwatering wordt hier eveneens onderzoek naar gedaan. Ook eventuele effecten op stikstofdepositie worden meegenomen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen