Parallelle Kaagbaan gaat er definitief niet komen

De Zwanenburgbaan.
De Zwanenburgbaan.
Foto: Wikipedia / Milliped

Er komt geen parallelle Kaagbaan op Schiphol. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft besloten om de reservering op te heffen op een stuk grond in Haarlemmermeer dat bestemd was voor de start- en landingsbaan.

 

De minister maakte het nieuws vandaag persoonlijk bekend in Rijsenhout, waar door de reservering op de grond – al in 2009 – nog amper ontwikkelingen mogelijk waren. Nu hebben de inwoners van het dorp duidelijkheid. Voorzitter Jeroen Olthof van Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), waarin 56 gemeenten en vier provincies verenigd zijn liet weten al jaren te pleiten voor een betere balans tussen economie, bereikbaarheid en de kwaliteit van de leefomgeving. ‘Het schrappen van de reservering van de parallelle Kaagbaan is een stap in de goede richting.’ Uit onderzoeken en analyses bleek dat het aanleggen van de baan maar beperkte voordelen kon opleveren en wel met hoge kosten en een grote verschuiving van hinder gepaard zou gaan. Die overlast blijft dus zoals die nu is.

Het besluit om de reservering op te heffen komt voort uit gesprekken tussen het Rijk en de regio en de meeste gesprekspartners steunen het besluit. Schiphol zelf gaf in april aan af te zien van een nieuwe start- en landingsbaan en vroeg de regering de reservering op te heffen.

Novex-aanpak

De Schipholregio is als Novex-gebied aangewezen. Dat houdt in dat het Rijk, provincies en gemeenten in de omgeving van de luchthaven samen invulling gaan geven aan maatregelen die bedoeld zijn om de leefomgevingskwaliteit te verbeteren en uitstoot en geluid te verminderen. Eén van de manieren om die leefomgeving te verbeteren en geluidshinder te verminderen is door innovatief te bouwen.

Uit onderzoek door de TU Delft en het AMS Institute in een zogenoemd ‘field lab’ bleek afgelopen jaar dat door woningen op een bepaalde manier te bouwen en te positioneren ten opzichte van elkaar de ervaren geluidshinder fors kan worden teruggedrongen. Binnen de Novex-aanpak moet er ook ruimte zijn voor natuurherstel, woningbouw, infrastructuur en de verbetering van het elektriciteitsnet.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen