Jeugd Zuiderzee College in AH verleid tot gezondere keuzes

Foto: GGD Zaanstreek-Waterland

De GGD Zaanstreek – Waterland heeft een verbond gesloten met Albert Heijn, het Pact Zaandam Oost, Greendish, Jogg-Zaanstad en het Zuiderzee College om jongeren te verleiden gezonde eetkeuzes te maken. Dit doen ze in het project Aanpak Eetomgeving Scholen.

Tot 15 juni heeft de Albert Heijn-vestiging op het Koningin Julianaplein een ‘vet lekkere’ jongerencorner. Jongeren kunnen daar gezonde lunches en snacks kopen met leuke deals en kortingen. Grote merken weten hoe zij het met verslavende stofjes en slimme marketing moeten aanpakken om de consument te verleiden tot ongezonde keuzes. Voor volwassenen is het al uitdagend om niet toe te geven aan de verleiding van junkfood en ongezonde snacks, en voor jongeren is dit nóg moeilijker. Zij nemen beslissingen veelal in het moment en hebben ook nog te maken met groepsdruk.

Vaste klanten

Met de Aanpak Eetomgeving Scholen geven de GGD, Jogg en Greendish aandacht  aan het stimuleren van gezonde voedingskeuzes. Een onderdeel hiervan is het creëren van een gezondere eetomgeving. Zij zochten de samenwerking met Albert Heijn op het Koningin Julianaplein, een winkel die vlakbij twee middelbare scholen ligt. Het Zuiderzee College is een van die scholen. De leerlingen komen naar Albert Heijn tijdens de pauze, een tussenuur of na schooltijd om ‘iets lekkers’ te halen.

Vet lijp

Dat ‘lekkers’ bestaat vooral uit junkfood en ongezonde snacks zoals chips, energydrank en kaneelbroodjes. Coördinator Gezonde school van het Zuiderzee College Rob Benjamin was gelijk enthousiast over het project en regelde een bijeenkomst op school. Leerlingen van de leerlingenraad dachten mee over wat er nodig is om hen te stimuleren gezondere keuzes te maken. Een ‘vet lijpe’ jongerencorner is het resultaat.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen