Snelbus beste optie OV tussen Zaandam en Amsterdam Noord

Een vergelijkbare snelbus in het Zweedse Malmö.
Een vergelijkbare snelbus in het Zweedse Malmö.
Foto: Gemeente Zaanstad

Een elektrische snelbus op een aparte busbaan tussen Zaandam en Amsterdam Noord. Dit zogenoemde Bus Rapid Transit (BRT)-systeem is de beste en snelste oplossing om de stroom extra reizigers vanaf 2028 op dit traject te vervoeren, volgens Zaanstad, Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie.

 

‘De snelbus brengt inwoners snel en comfortabel vanaf de Kogerveldwijk via de Thorbeckeweg, de Achtersluispolder via Haven-Stad en de noordelijke IJ-oever naar metrostation Noorderpark in Amsterdam-Noord,’ stellen ze in een persbericht.Uit onderzoek komt naar voren dat het huidige openbaar vervoernetwerk tussen Zaandam en Amsterdam Noord de komende zes jaar toereikend is. Vanaf 2028 is de snelbus de beste optie.’ ‘De busbaan voor het BRT-systeem kan in relatief korte tijd in fasen aangelegd worden,’ aldus wethouder van Mobiliteit Gerard Slegers.

‘De bus doet de plekken aan waar de komende jaren veel woningen worden gebouwd en nieuwe arbeidsplaatsen worden toegevoegd. ‘Ook brengt de snelbus inwoners naar plekken om te recreëren in het groen, zoals de Noorder IJplas. De regio groeit hard en investeren in bereikbaarheid is van groot belang. De ontwikkeling van woonwijken moet in de pas blijven lopen met het aanbod van goed, snel en betrouwbaar openbaar vervoer.’

Start uiterlijk 2028

Zijn collega Melanie van der Horst in Amsterdam noemt het ‘ontzettend belangrijk dat we investeren in de bereikbaarheid van Noord’. ‘Deze snelbus verbindt Noord en de nieuw te ontwikkelen wijk Haven-Stad met andere delen van Amsterdam én met Zaandam en is daarom van groot belang. We gaan nu onderzoeken hoe we ervoor kunnen zorgen dat de bus uiterlijk in 2028 start, want we moeten ervoor zorgen dat ons openbaar vervoer meegroeit met de groei in de regio.’

Relatief nieuw

Bus Rapid Transit is een relatief nieuw systeem in Nederland. BRT heeft de snelheid en de frequentie van een metro gecombineerd met de flexibiliteit en lagere kosten van een bus. De snelbus is comfortabel en toegankelijk door gelijkvloerse instap, in- en uitcheckmogelijkheden bij de halte en sluit aan op andere vervoersmiddelen. En snel, door gescheiden busbanen en voorrang bij kruisingen. BRT is schoon, stil en toekomstbestendig.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen