
De gemeente waarschuwt dat er afgelopen week meldingen zijn binnengekomen over bedriegers die zich voordoen als medewerkers van de gemeente of van Ziggo. Zij bellen aan, dragen géén bedrijfskleding en tonen geen legitimatie. Wanneer om een legitimatie wordt gevraagd, vertrekken ze snel. Wie slachtoffer is geworden dient direct de bank te bellen én aangifte te doen. Is de oplichter nog in de buurt dan mag 112 gebeld worden.
Oplichters komen vaak betrouwbaar over, leert de ervaring. 'Ze bellen bij je aan, spreken je op straat aan of bellen je op. Zogenaamd namens de bank, de thuiszorg of zelfs om een toiletbezoek voor hun kind. Eenmaal binnen worden op die manier elk jaar vele mensen van hun bezittingen beroofd. Ook proberen oplichters mensen aan de deur te laten pinnen. Als ze de pincode af kunnen kijken en je vervolgens van je pas kunnen beroven, halen ze zoveel mogelijk geld van je rekening.' Enkele tips:
Ook via de telefoon benaderen oplichters mensen, bijvoorbeeld om een bezoek aan te kondigen. Of ze doen zich voor als de bank en proberen je te overtuigen om overboekingen te maken, in te loggen of je gegevens, pincodes of beveiligingscodes te geven. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot de computer. Banken vragen dit nooit. Waar moet je op letten?





