AH bedenkt methode om jaarlijks 200.000 bananen te ‘redden’

Foto: PxHere / CC0 Publiek Domein

Albert Heijn heeft het AH Bananen chocolade cookie geïntroduceerd dat is gemaakt van geredde bananen uit de eigen bananenketen van de supermarkt. Door deze bananen te verwerken tot puree en te combineren met pure chocolade, wordt er jaarlijks zo’n 38.000 kilo minder bananen verspild.

Albert Heijn neemt tal van initiatieven om voedselverspilling te verminderen, laat het bedrijf weten. In 2030 wil de supermarkt 50 procent minder voedselverspilling realiseren ten opzichte van 2016. Bananen met een deukje of te rijpe bananen worden niet langer verbrand, vergist of gebruikt voor veevoer, maar worden nu verwerkt tot bananenpuree. De puree wordt vervolgens verwerkt in koekjesdeeg waarna de koekjes dagelijks vers worden afgebakken in de Albert Heijn-winkels. Hiermee wordt niet alleen de verspilling van bijna 200.000 stuks fruit tegengegaan, ook wordt een stap gezet op het gebied van circulariteit. Het AH Bananen chocolade cookie is samen met The Banana Factory en De Graaf Bakeries ontwikkeld, verkrijgbaar in ruim 1000 winkels en kost 1,50 euro.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen