Reclameverspreiders zetten in op gepersonaliseerde en geadresseerde reclamepakketten nu de ja/ja-sticker in opmars is. In Zaanstad moet die over een jaar worden ingevoerd.
Reclamefolders hebben nog altijd een grote impact, met name voor fysieke winkels. Volgens de Raad voor de Detailhandel komt 29 procent van de omzet van winkels uit folders. Een ja/ja-sticker op de brievenbus is straks de enige manier om nog ongeadresseerd reclamedrukwerk op de mat te krijgen.
NEE/NEE-sticker mag in Amsterdam bij het oud papier. https://t.co/qEJ7HFCuDB
— Rechtbank Amsterdam (@rbankamsterdam) November 22, 2017
Folderbranche gaat in beroep tegen uitspraak over ja-ja-sticker Amsterdam https://t.co/TPNY2YkhaQ
— NUeconomie (@nuzakelijk) November 29, 2017
Denemarken
Zelf de folders kiezen die je wilt krijgen is al gebruikelijk in Denemarken, het grote voorbeeld van startup Kiesjefolders. Een kwart van de Denen ontvangt geadresseerde reclamepakketten met hun favoriete folders. Hier zou volgens marktonderzoek zelfs een bereik tot 40 à 50 procent van de huishoudens mogelijk zijn.
Op de website van Kiesjefolders kunnen geïnteresseerden aangeven welke reclamefolders ze willen ontvangen. Die worden geadresseerd opgestuurd en bezorgd via de post.
Spotta
Ook marktleider in folderverspreiding Spotta haakt in op de stickerverandering, met de Folderkiezer. Spotta zegt de Folderkiezer te hebben ontwikkeld omdat uit onderzoek bleek dat consumenten meer keuze willen en minder onnodig papier in de bus.
Kiesjefolders werkt met Sandd, Spotta met moederbedrijf PostNL.