Weer verlies voor Picnic ondanks bijna-verdubbeling omzet

Foto: Wikimedia / Jordy Schaap

Websuper Picnic heeft ook in 2020 verlies geleden ondanks een bijna verdubbelde omzet. Het gat bedroeg 44,8 miljoen euro, tegenover 49,8 miljoen in het voorafgaande boekjaar. Dat laatste cijfer is gecorrigeerd na een rekenfout: er was zes een kleine  miljoen euro aan een beloning in aandelen over het hoofd gezien.

De onderneming die in juni vorig jaar nog een distributiecentrum opende in Zaandam in gebruik nam heeft nog nooit winst geboekt. Volgens de laatste jaarrekening die bij de Kamer van Koophandel is gedeponeerd steeg de omzet van 233,8 miljoen naar 455,1 miljoen euro. In Nederland verkocht Picnic bijna 80 procent meer en in Duitsland drieënhalf keer meer dan in 2019. Inmiddels wordt ook in het noorden van Frankrijk boodschappen aan huis bezorgd.

Kapitaalinjectie

Het in 2015 in Amersfoort opgerichte Picnic houdt de cijfers in het rood door winsten onmiddellijk weer te investeren, volgens topman Michiel Muller. Afgelopen september werd nog 600 miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders, waaronder de oprichter van Microsoft Bill Gates om verder te kunnen groeien.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen