Gemeente wil meer investeren in eigen ondernemers

Foto: Pixabay / Geralt

De gemeente gaat op zoek naar manieren om lokale ondernemers meer kansen te bieden bij aanbestedingen. Vorig jaar is ongeveer 24 procent van de opdrachten van Zaanstad naar lokale ondernemers gegaan. Dan gaat het om een bedrag van zo’n 30 miljoen euro.

Dat is al een flink bedrag, maar de gemeente wil kijken naar manieren om lokale ondernemers nog betere kansen te bieden. Dat kan niet altijd. Sommige opdrachten moeten bijvoorbeeld Europees worden aanbesteed, maar soms zijn er wel mogelijkheden. ‘Ondernemers worden hard geraakt door de coronacrisis. Naast de landelijke en Zaanse maatregelen om ondernemers te steunen, kunnen we lokale ondernemers ook helpen met het verstrekken van overheidsopdrachten,’ zegt burgemeester Jan Hamming in de aankondiging.

Meer doen

‘We hebben bekeken in hoeverre lokale ondernemers worden betrokken bij de aanbestedingstrajecten en welke mogelijkheden er zijn om hen daarbij meer kans te geven. Daarbij moeten we natuurlijk goed rekening houden met aanbestedingsregels en –richtlijnen. Maar toch: we kunnen meer doen en dat doen we dus ook.’ De gemeente gaat de voorkeur voor lokale ondernemers in het geval van onderhandse aanbestedingen expliciet in het inkoopbeleid opnemen. Ook wordt de informatievoorziening verbeterd zodat zoveel mogelijk lokale ondernemers benaderd kunnen worden bij onderhandse aanbestedingen.

Europese aanbestedingen

Bij Europese aanbestedingen kan de gemeente lokale ondernemers daarop Europese attenderen, er informatiebijeenkomsten over te houden, of door te werken met percelen, zodat lokale ondernemers op onderdelen van de opdracht kunnen inschrijven. Opdrachtnemers zullen worden opgeroepen zoveel mogelijk met lokale ondernemers werken, zonder dat dat ten koste gaat van lokale kandidaten op grond van social return on investment.

Online database

Voor onderhandse aanbestedingen gaat de gemeente onder andere het inkoopbeleid aanpassen om meer de focus te kunnen leggen op het uitnodigen en betrekken van lokale ondernemers. Ook komt er een online database, zodat ondernemers meer zichtbaar en beter vindbaar worden voor inkopers van de gemeente. Tot slot gaat Zaanstad via (sociale) media aandacht besteden aan publicaties / vooraankondigingen en deze op de website ondernemen.zaanstad.nl publiceren.

 

 


Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen