Aldi trapt duurzaamheidscampagne vandaag af met verantwoorde vis

Foto: Wikipedia

Aldi begint vandaag met een duurzaamheidscampagne, door te benadrukken dat ‘verantwoord’ prima samengaat met ‘voordelig’.

Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om voor een brede groep klanten verantwoorde, betaalbare en gezonde levensmiddelen toegankelijk te maken’, zegt manager Corporate Responsibility Nadie Winde. Tot en met zaterdag is het de Bewuste Visweek en over zes weken wordt afgesloten met de Fairtrade week. Al die tijd zijn duurzame producten met keurmerken als ASC, MSC, Fairtrade, Beter Leven en UTZ duidelijk herkenbaar in de winkels. Ook biologische producten krijgen meer aandacht en zijn er extra duurzame aanbiedingen.

Dierenbescherming blij

Keurmerk ASC, de Dierenbescherming en Max Havelaar zijn enthousiast over de Verantwoord Boodschappen Doen-campagne. Aldi heeft eerder al een dierenwelzijnsbeleid opgesteld in samenwerking met de Dierenbescherming. De eerste resultaten hiervan zijn inmiddels terug te zien. Het aantal producten met het Beter Leven-keurmerk is toegenomen, waaronder vers varkensvlees en kip.

Femke-Fleur Lamkamp van de dierenbescherming reageert op de aanstaande campagne: ‘Het valt te prijzen dat Aldi dit najaar haar assortiment aan duurzame artikelen onder de aandacht brengt. Zo wordt het consumenten makkelijk gemaakt om diervriendelijkere producten te kiezen die beter zijn voor mens en milieu.’

Het assortiment biologische producten bij Aldi is het afgelopen jaar bijna verdubbeld. De komende tijd zal het aanbod verder uitgebreid worden, meldt het concern. ‘We zien een groot potentieel voor vlees, zuivel en groente en fruit. We merken dat dit ook steeds belangrijker wordt voor de consument. We bekijken de komende tijd hoe we hen hierin beter tegemoet kunnen komen.’

Nieuw inkoopbeleid

De komende periode introduceert Aldi daarnaast een nieuw inkoopbeleid voor de categorieën hout, papier en karton, katoen, soja, vis en thee.

In 2014 bleek uit het GfK-onderzoek ‘Duurzaam Eten’ nog dat consumenten de mond vol hebben van duurzaamheid, maar er niet naar handelen bij de aankoop van voedingsmiddelen. Twee op de drie mensen lette toen bij het boodschappen doen hoegenaamd niet op duurzaamheidsaspecten.

Consumentengedrag

Net iets meer dan de helft (51 procent) van de consumenten gaf aan de mate van duurzaamheid van voedingsmiddelen ‘zeer belangrijk’ te vinden. Maar slechts een derde van de consumenten bleek er in de supermarkt ook echt rekening mee te houden of het eten duurzaam geproduceerd was. Redenen om niet te kiezen voor duurzamere producten waren met name gewoonte en prijs.

Het percentage mensen dat aangaf duurzaamheid belangrijk te vinden in 2015.

De supermarkt werd door consumenten het vaakst bezocht om duurzame producten te kopen, gevolgd door de speciaalzaak, de boer, biologische winkels en de markt. Voor 69 procent van de consumenten betekende duurzaam eten vooral zo min mogelijk voedsel weggooien; 61 procent vond het belangrijk dat dieren een beter leven hadden gehad.

Het onderzoek liet ook zien dat duurzaam (geproduceerd) eten belangrijker werd gevonden dan in het verleden. Vier op de tien consumenten was de twee voorgaande jaren duurzamer eten en 30 procent verwachtte de komende twee jaar meer duurzame producten te gaan kopen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen