Leerdammer kaas uit schappen AH wegens conflict met producent

Foto: Wikipedia

Albert Heijn heeft een conflict met de Bel Group, maker van onder andere Leerdammer kaas, La Vache qui rit, Boursin en Port Salut.

Om die reden ontbreken de kazen van het Franse bedrijf in de schappen van AH. Ze worden sinds begin deze week niet meer geleverd. Consumenten kunnen dus al snel misgrijpen als ze op zoek gaan naar deze kazen. AH probeert zijn klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn met alternatieve producten.

Het conflict gaat over ‘een aantal commerciële afspraken’, geeft een woordvoerder van Albert Heijn aan. De supermarktketen blijft wel met de kaasmaker in gesprek. ‘Wij willen dit ook opgelost zien. Het gaat immers om producten die onze klanten graag kopen.’

Niet uniek

Het komt vaker voor dat Albert Heijn in de clinch ligt met leveranciers. Dergelijke conflicten gaan veelal over de in- en verkoopprijzen van de producten. Zo kwam bierbrouwer Grolsch in 2006 in aanvaring met het supermarktconcern over hogere inkoopprijzen. Daardoor lag het bier enkele dagen niet in de schappen van Albert Heijn.

Eerder was er strijd met koekleverancier Peijnenburg. Die vond dat zijn producten te goedkoop in de schappen lagen en weigerde te leveren. Dat mondde uiteindelijk uit in een rechtszaak, die de koekleverancier won. En dat zijn niet de enige voorbeelden van conflicten tussen producenten en supers.

400 miljoen consumenten

Met vijf belangrijke merken als La Vache qui rit, Kiri, Leerdammer, Boursin en Babybel en meer dan 25 lokale merken bereikt de Bel Group jaarlijks zo’n 400 miljoen consumenten in 120 landen. Drie van de 28 productielocaties van de Bel Group zijn gevestigd in Nederland. Daar wordt de Leerdammer kaas gemaakt.

Bel kreeg in 2016 te maken met een prijzenoorlog tussen supermarkten in Europa en in het bijzonder in Frankrijk. Dat had een directe negatieve invloed op de omzet, wat leidde tot een omzetdaling van 2,1 procent. De omzet in het Midden Oosten en Afrika had te lijden onder politieke onrust in verschillende markten in de regio: daar was de daling 2,3 procent. In Noord- en Zuid-Amerika en de regio Azië-Pacific was opnieuw sprake van groei van 4,5 procent. De Bel Group zei in maart van dit jaar ‘te verwachten in 2017 in Europa opnieuw te worden geconfronteerd met moeilijke marktomstandigheden’, met name door ‘de voortgaande zware concurrentiestrijd tussen supermarkten’.

Hogere melkprijs

Twee jaar geleden puilden de Nederlandse pakhuizen nog uit met kaas. Al maanden werd toen als gevolg van de afschaffing van de melkquota meer geproduceerd dan verkocht en dat drukte de prijzen. Inmiddels stijgt de melkprijs en stijgen de prijzen van zuivelproducten mee. Roomboter wordt voor bedrijven die het als grondstof gebruiken fors duurder. Overigens is de prijs die de boer voor zijn melk krijgt niet zo eenduidig voor de leek, zoals deze uitleg van FrieslandCampina laat zien. Biologische melk laat over de afgelopen vijf jaar een relatief stabiele prijs zien.

Op de Europese markt lopen de melkprijzen sterk uiteen. Het Italiaanse Granarolo had in 2016 de hoogste melkprijs, met 36,83 euro per 100 kilo standaardmelk, terwijl het Ierse Glanbia uitkwam op 22,90 euro. Dit verschil betekent voor een melkveebedrijf dat jaarlijks 500.000 kilo produceert, een verschil aan inkomsten van bijna 70.000 euro.

Parmezaanse kaas

Volgens analist Willem Koops van ZuivelNL zitten de Italianen, net als de Finnen, vaak aan de hoge kant qua melkprijs. ‘In Italië gaat veel melk in Parmezaanse kaas, een product dat veel toegevoegde waarde geeft. Hierdoor is er weinig melk beschikbaar voor overige zuivelproducten. Ook het Finse Valio weet veel producten met toegevoegde waarde te creëren.’ Dit laatste bedrijf stond met een prijs van 35,21 euro op plek twee.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen