Ahold Delhaize groeit vooral dankzij verkopen online

Foto: Pixabay

Koninklijke Ahold Delhaize wordt steeds afhankelijker van online verkopen. In het tweede kwartaal steeg de totale netto-omzet in Nederland met 4,2 procent en werd vergeleken met dezelfde periode in 2018 een groei van 34,5 pocent geboekt bij verkopen op AH.nl en Bol.com.

Het in Zaandam gevestigde concern behaalde een totale kwartaalomzet van 16,3 miljard euro en zag het bedrijfsresultaat teruglopen met 84 miljoen tot 560 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 334 miljoen euro; 74 miljoen minder dan vorig jaar. Het succes van Bol.com komt vooral door verkooppartners en daarvan kwamen er in het afgelopen kwartaal 3000 bij, wat betekende dat 1,3 miljoen producten aan het platform werden toegevoegd. Ook Albert Heijn wil mogelijk een deel van het assortiment via het zusterbedrijf gaan verkopen. Boodschappen zouden dan besteld kunnen worden tegen een minimumbestelbedrag van 25 euro met gratis bezorging, net als bij concurrent Picnic. Voor een keuze uit het hele AH-assortiment moet de consument dan nog steeds bij AH.nl zijn. En wat de fysieke winkels betreft: eind dit jaar moeten 120 Nederlandse AH-supers zijn omgebouwd volgens het nieuwe versconcept.

Stakingen

Ahold Delhaize had in het tweede kwartaal last van stakingen bij winkels van Stop & Shop in de regio New England in de Verenigde Staten. Die duurden elf dagen en hadden kostten 224 miljoen dollar aan omzet, plus nog een omzetderving van 121 miljoen in de weken na de acties. Voor de rest van het jaar verwacht het concern geen verdere problemen door arbeidsconflicten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen