Albert Heijn heeft zitten slapen en verliest daarom terrein, aldus retailspecialist

Foto: Wikipedia / Niels Kim

Albert Heijn wil 2018 het liefst vergeten, schrijft retailkenner Rupert Parker Brady in een blog op Retail Trends. De eigen filialen krijgen minder mensen over de vloer door de opmars van online boodschappen doen en ook de groei van bezorgmaaltijden, eten op de winkelvloer en de brede verkrijgbaarheid van supermarktproducten bij branchevreemde spelers zorgen volgens problemen.

Albert Heijn verliest dus terrein. Topman Wouter Kolk wil dat tegengaan met restauranthoeken in de supers en een rol voor de winkels als bezorgcentrum. ‘Hema en Jumbo weten al jaren dat eten op de winkelvloer een groeimarkt is, maar de king of food heeft kennelijk zitten slapen’, schrijft Parker Brady. ‘Het roer moet om, want Appie moet qua resultaat onderaan de streep en winstgevendheid nog vele jaren de piek op de kerstboom van Ahold Delhaize blijven.’ Hij vraagt  zich echter ook af of AH in de Champions League kan mee zal kunnen komen.

‘Integratie van offline en online vergt omdenken. De transformatie van online naar offline in plaats van de wereld van de winkels online zitten. Al met al mooie voornemens om in 2019 te vlammen, want met uitgekookte draufgängers als Frits van Eerd (Jumbo) en Marcel Oosterwijk (Lidl) is het zwaar tafelen aan de kerstdis. Nu maar hopen dat de aandeelhouders zich koest houden.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen