Onenigheid tussen oprichters over toekomststrategie van Tony’s Chocolonely

Foto: Wikipedia / Sebastian Koppehel

Tony’s Chocolonely mikt over enkele jaren op de verkoop aan een grote multinational als Nestlé, Mars of Mondelez. Die kunnen de idealistische chocoladeverkoper – die vorige week aankondigde zich met een fabrieksattractie in Zaandam te willen vestigen – internationaal uitrollen, aldus directeur Henk Jan Beltman in het Financieele Dagblad.

Beltman is voor meer dan de helft eigenaar van Tony’s en denkt als onderdeel van een groot concern misstanden in de West-Afrikaanse cacaoteelt beter te kunnen aanpakken. Medeoprichter Teun van de Keuken is het daar niet mee eens. De man die al jaren uiterst kritisch tegenover de bedrijfsvoering staat gelooft niet dat Tony’s Chocolonley van binnenuit een multinational kan hervormen en vreest ‘een schaamlap’ te worden.

Albert Heijn

Vorige week werd al wel bekend dat Albert Heijn met Tony’s gaat samenwerken. AH gaat zijn cacao voor het eigen merk Delicata via het Open Chain-platform van Tony’s inkopen en de boeren meer betalen voor hun product. Ook maakt de supermarktketen de herkomst van de cacaomassa traceerbaar. Zo moet er uiteindelijk een einde komen aan kinderarbeid en moderne slavernij in de cacaoteelt.

Iets duurder

De repen van Delicata zullen door het nieuwe beleid zo’n 0,10 euro duurder worden. Barry Callebaut gaat de repen voor Albert Heijn produceren. Tony’s Chocolonely werd in 2005 opgericht door journalisten van het tv-programma De Keuringsdienst van Waarde, die er onder leiding van Teun van de Keuken achter kwamen dat veel chocola wordt gemaakt van grondstoffen van plantages waar kindslaven werken.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen