Steeds meer consumenten gaan minder vaak naar fysieke winkels

Foto: Pixnio

Het aantal mensen dat zegt minder fysieke winkels te bezoeken blijft stijgen: 32 procent nu tegenover 21 procent in 2015. Dat blijkt uit onderzoek dat ABN Amro liet uitvoeren onder 1881 consumenten, meldt Retailnews.nl. In Zaanstad wordt het koopgedrag van consumenten binnenkort ook geïnventariseerd.

Vooral de branches wonen, sport en schoenen hebben volgens het onderzoek te maken met een teruglopend klantenbestand en met name jongere consumenten laten winkelstraten vaker links liggen. Toch geeft anno nu ‘slechts’ zestien procent van de ondervraagden de voorkeur aan webwinkels en heeft een vijfde deel geen voorliefde voor een van beide. Het percentage mensen dat het liefst in een fysieke winkel inkopen doet is in drie jaar tijd gedaald van 74 naar 63.

De mogelijkheid om producten uit te proberen, te passen of te testen is de voornaamste reden voor consumenten om fysieke winkels te bezoeken (35 procent). Snel iets willen hebben ook belangrijk (27) evenals twijfel over de aankoop (26 procent).

Personeel cruciaal

In een eerder dit jaar verschenen rapport over de stand van van de retail constateerde ANB Amro dat het tekort aan arbeidskrachten binnen die sector groeit en dat er een grote behoefte is aan deskundig personeel. ‘In het concurrerende speelveld maken service, vriendelijkheid, sfeer en deskundigheid het verschil’, schreef econoom Sonny Duijn toen in een persbericht. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de klanttevredenheid zwaarder weegt in het succes van een winkel dan het assortiment en de prijzen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen