Gemeente hoeft geen planschade te betalen voor onzichtbare reclamemast

Foto: Google Maps

Zaanstad hoeft de exploitant van reclamemasten Uptown Advertising geen planschade te betalen omdat door de bouw van een geluidsschrm langs de A7 bij Het Kalf reclame vanaf de snelweg niet meer te zien was.

Dat heeft de de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bepaald in het hoger beroep dat door Uptown was aangespannen tegen een eerder vonnis in het voordeel van de gemeente. De zaak speelt al sinds 2009. Volgens het bedrijf was de planologische verandering voor haar niet voorzienbaar en had Uptown dus recht op compensatie voor misgelopen inkomsten. Daar ging de rechter niet in mee.

Voorzienbaar

Volgens het vonnis was die planologische verandering in 2009 wel degelijk voorzienbaar, op grond van het Actieplan omgevingslawaai gemeente Zaanstad waarvoor het ontwerp in april-juni 2008 ter inzage lag. Volgens Uptown was dat plan onvoldoende concreet en betrof het geen ruimtelijk beleidsvoornemen, maar een uitvoeringsplan.

De Raad van State heeft nu geoordeeld dat beslissend is of op het moment dat een investering wordt gedaan, de ondernemer de mogelijkheid van een schadeveroorzakende overheidsmaatregel had kunnen kennen zodat hij daarmee rekening kon houden bij de afweging om de investering al dan niet te doen.

Ondernemersrisico

Indien de planschade voorzienbaar is, blijft deze voor rekening van de koper of ondernemer, omdat hij geacht wordt willens en wetens het risico te hebben genomen om in de toekomst schade te lijden. En omdat er voor Uptown Advertising vanaf 2008 aanleiding bestond om rekening te houden met de kans dat de planologische situatie langs de A7 in voor haar ongunstige zin zou veranderen, was dat in deze kwestie het geval.

In het (concept)actieplan stond dat langs de A7 ter hoogte van Het Kalf een geluidsscherm met een lengte van 800 meter en een hoogte van tenminste drie meter zou komen. Als Uptown Advertising de tekst van het gemeentelijke stuk onduidelijk vond, dan had het volgens de uitspraak op haar weg gelegen om het college te vragen daarop een toelichting te geven, bijvoorbeeld over de exacte locatie en precieze hoogte van het geluidsscherm.

Huiswerk doen

De rechter oordeelde ook dat de gemeente Uptown niet over de voorgenomen plaatsing van het geluidsscherm hoefde te informeren toen Uptown bij brief van 4 maart 2009 toestemming vroeg voor de plaatsing van de reclamemast op grond van de gemeente, omdat er toen al sprake was van voorzienbaarheid. Het bedrijf had dus gewoon beter haar huiswerk moeten doen.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen