Overslag in de haven van Zaandam groeit als kool

Foto: Pixabay

Het gunstige economische tij deed de goederenoverslag in de Amsterdamse haven vorig jaar stijgen met 2,4 procent, tot 81,3 miljoen ton. Samen met de andere havens in het Noordzeekanaalgebied kwam de overslag uit op 100,8 miljoen ton, een record. Zaanstad boekte een stijging van 35 procent, naar 300.000 ton.

Dat maakte van de Zaanse haven de grootste groeier, aangezien in IJmuiden de overslag met zeven procent steeg tot 18,5 miljoen ton en in Beverwijk met zes procent tot 800.000 ton, aldus het jaarverslag 2017 van de Haven van Amsterdam.

Cacao

Amsterdam behield haar positie als de grootste cacaohaven ter wereld. En ook werd afgelopen jaar vergaande door verschillende havenklanten ‘bereidheid getoond tot vernieuwingen en investeringen in de cacaoketen’. Dit jaar leidt de haven een handelsmissie naar Ivoorkust en Ghana, de twee grootste cacaoproducerende landen ter wereld.

De cacaobedrijven uit de Zaanstreek en uit het Amsterdamse havengebied trekken samen op om Amsterdam en de regio te promoten, de werkgelegenheid in de sector vast te houden en om inzicht te krijgen in de mogelijkheden om duurzame en sociale omstandigheden in de cacaoketen te vergroten. Amsterdam is ook lid van de World Cocoa Foundation en de European Cocoa Association.

Investeringen

Het Havenbedrijf investeerde in 2017 is 32,5 miljoen euro in nieuwe projecten en verwacht daat dit jaar nog eens ongeveer 60 miljoen bij te doen. Bedrijven investeren jaarlijks naar schatting nog eens het acht- tot tienvoudige hiervan. Zo verving betonbedrijf Albeton vorig jaar zijn dieselkraan aan de Ankerweg door een elektrische kraan, wat een belangrijke bijdrage leverde aan de inspanningsverplichting van het havenbedrijf om de geluid- en stofoverlast op het Hembrugterrein in Zaandam te reduceren.

‘Superjachtcluster’

Samen met de gemeente Zaanstad is de haven aan een locatieonderzoek begonnen voor de vestiging van een ‘superjachtcluster’. Nederlandse jachtbouwers zijn marktleiders in hun branche: ze hebben een mondiaal marktaandeel van 21,6 procent en staan daarmee op nummer 1. Met de vestiging van Royal van Lent (Feadship) in de Amsterdamse haven, is men daar in aanraking gekomen met dit type luxe scheepsbouw.

Deze havenactiviteiten passen goed bij onze diversificatiestrategie. Daarnaast biedt het veel werkgelegenheid (circa 200 fte per werf). We willen ons de komende jaren verder richten op het ontwikkelen van een ‘superjachtcluster,’ aldus het jaarverslag.

Riviercruises

De populariteit van riviercruises neemt toe. De mogelijkheid om riviercruises in Amsterdam te kunnen blijven accommoderen, staat echter onder druk. De gemeente Amsterdam wil het aantal ligplaatsen voor riviercruise niet uitbreiden en liefst zo ver mogelijk buiten het centrum plaatsen.

Daar waar het aantal bezoeken aan Amsterdam vorig jaar steeg ten opzichte van 2016 – van 2001 naar 2080 – daalde het aantal schepen dat aanmeerde in Zaandam: van 66 naar 61.

HoogTij

Wat de ontwikkeling van industriegebied HoogTij in Wedstzaan betreft werd vorig jaar begonnen met de aanleg van een nieuwe zeekade, een verlegging van de Kanaaldijk langs het Noordzeekanaal en de versnelde aanleg van tien hectare bouwrijp industrieterrein via het plug & play-concept. ’Voor logistieke dienstverleners is HoogTij een interessante locatie, gezien de ligging aan het water en dicht bij de uitvalswegen,’ aldus het jaarverslag.

Om de uitgeefbaarheid van individuele terreinen in de havengebieden Westpoort en HoogTij te waarborgen, is het noodzakelijk de beschikbare milieuruimte goed te verdelen. In 2017 hebben wij een geluidverdeelplan opgesteld, waarin de verdeling van de geluidruimte over Westpoort en HoogTij staat aangegeven. Voor de stikstofdepositieruimte is samen met de provincie Noord-Holland een verdeelplan opgesteld, dat in het eerste kwartaal van 2017 is bekrachtigd. De stikstofdepositieruimte wordt jaarlijks herijkt.’

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen