Oude Sprinter vandaag even terug op de Zaanlijn

Foto: Wikimedia / Ellywa

De SGM doet vandaag om 11:43 uur weer even het station in Zaandam aan. De Sprinter die ook wel wordt aangeduid als Stadsgewestelijk Materieel verscheen op het Nederlandse spoor in 1975 als gevolg van de strikte scheiding tussen stoptreinen en Intercity’s en is inmiddels spoorgeschiedenis.

De NS achtten de destijds nog nieuwe Mat ’64 niet geschikt als stoptrein, vanwege de korte halteafstanden en in 1972 werd besloten om vijftien proeftreinen aan te schaffen  van Talbot (inmiddels Bombardier Transportation) in Aken. Op 7 maart 1975 werd het eerste treinstel, de 2001, afgeleverd. De oudste Sprinters zijn ouder dan de nieuwste treinen van Mat ’64. Katakteristieken zijn veel deuren om snel te kunne in- en uitstappen en een groot motorvermogen om snel te kunnen optrekken. Aan dat laatste dankt de trein de officiële bijnaam Sprinter.

SNG

De sindsdien gemoderniseerde Sprinters worden aangeduid als SGMm. In september 2006 keerde de laatste gemoderniseerde driedelige Sprinter terug van Bombardier in Denemarken.In december 2018 begon de indienststelling van de opvolger van de SGM, de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Vanaf dat moment werden de SGM’s geleidelijk buiten dienst gesteld en vorig jaar verdween de laaste uit de reguliere dienstregeling. De SGM-treinstellen bereikten een leeftijd van 37 tot 46 jaar.

https://twitter.com/MeneerTr/status/1536784464126398466

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen