Ook drijvende opvang kent zo zijn beperkingen

Eén van de twee opvangschepen die aan de Havenstraat komen.
Eén van de twee opvangschepen die aan de Havenstraat komen.
Foto: Gemeente Zaanstad

Cruiseschepen zijn populair om Oekraïners en andere vluchtelingen op te vangen, maar vooralsnog doet Zaanstad dat alleen in Zaandam. Er zijn obstakels die de keuze voor een ligpaats beperken, zoals het gegeven dat de Coenbrug niet meer open kan voor schepen. Daarmee is Zaanstad Noord onbereikbaar voor grotere cruisesboten.

Steunfractielid Carin Gouwerok stelde kritische schiftelijke vragen aan het college over de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, die onder meer ten koste gaat van een ligplaats voor de binnenvaart aan de Havenstraat. Die zal worden gecompenseerd door het afmeerverbod aan de Burcht / Prins Hendrikkade voor vrachtverkeer tijdelijk op te schorten wanneer er geen reserveringen voor cruiseschepen zijn. Die plek gebruiken voor opvang is ooit een optie geweest, zo blijkt uit de antwoorden.

Schadeclaims voorkomen

Zaanstad heeft een overeenkomst met Amsterdam met betrekking tot ligplaatsen
voor cruiseschepen en reserveringen cancelen heeft financiële gevolgen voor Zaanstad in de vorm van schadeclaims. Cruisereders hebben ruim een jaar voor aanvang van een seizoen al een vaarplan klaar met de benodigde reserveringen en door het drukke cruiseseizoen dat na de Covid-pandemie weer op gang is gekomen zijn er voor deze cruiseboten geen alternatieve ligplaatsen beschikbaar binnen de regio.

Sloop en herbouw kades

De kades van de Burcht en de Prins Hendrikkade staan op de agenda voor sloop en herbouw, waardoor ze geruime tijd niet beschikbaar zijn. Uitstel van deze werkzaamheden kan veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. Daarnaast is de Zaan een hoofdvaarweg en de Burcht / Prins Hendrikkade dienen de in- en uitvaart van het Wilhelminasluiscomplex. Er moeten daarom verplicht wachtplaatsen zijn om te kunnen aanleggen bij calamiteiten of slechte weer. Er langdurig afmeren is daarom ‘zeer ongewenst’.

Spreiding

De PVV had uitgerekend dat met twee asielboten in de Achtersluispolder en twee schepen aan de Havenstraat er binnen een straal van twee kilometer ‘een hoge en ongewenste belasting’ zou ontstaan in een relatief klein gebied. Het college komt echter tot de slotsom dat de boten in twee verschillende wijken liggen en zo’n vier kilometer uit elkaar. ‘Dit maakt juist dat de belasting verspreid wordt en relatief klein is.’

Andere locaties zijn afgevallen vanwege de diepgang en nautisch beschikbare ruimte en veiligheid maar ook vanwege de bereikbaarheid, bijvoorbeeld vanwege de Coenbrug. Overigens wordt nu ook gedacht aan een zeecruiseschip in de Willem Thomassenhaven.

https://twitter.com/PVVZaanstad/status/1526964606958284806

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen