Banken en fietsen toch nog niet weg van Rozengracht

De bouw van de Rozengrachttoren wacht op het tweede Fietsenpakhuis.
De bouw van de Rozengrachttoren wacht op het tweede Fietsenpakhuis.
Foto: Kolpa Architecten

De fietsenrekken en banken verdwijnen voorlopig toch nog niet van de Rozengracht, omdat er nergens anders in de directe omgeving een alternatieve plek voor te stallen fietsen te vinden is. Dat betekent ook dat de marktkooplieden geen extra ruimte krijgen, hoewel ze die vanwege de coronamaatregelen wel heel graag zouden willen.

‘Het zonder alternatief weghalen van fietsenrekken van de Rozengracht is geen optie. De fietsparkeerdruk in het centrum is erg hoog en minder fietsparkeerplaatsen leidt tot een verrommelde openbare ruimte en een minder aantrekkelijk fietsersklimaat,’ schrijft het college nu aan de raad. Alle mogelijke plekken zijn onderzocht en afgevallen, inclusief een pop-up stalling in een leegstaande winkel in De Rozenhof. Ook dat gaat niet door, vanwege ‘ontwikkelingen en de verhuur van panden’. Wat op zich goed nieuws is voor het winkelcentrum.

Tweede Fietsenpakhuis

De bouw van een tweede Fietsenpakhuis in de kelder onder de voormalige Vomar, met een entree op de hoek van de Czaar Peterstraat – Zilverpadsteeg is voorlopig toekomstmuziek omdat de financiële onderbouwing nog niet rond is. Er is geld voor gereserveerd in het Investeringsfonds, maar de exploitatie is nog niet gedekt en dat vertraagt de ontwikkeling. Dit betekent ook oponthoud voor de bouw van de Rozengrachttoren: daarmee kan pas worden begonnen als het Fietsenpakhuis in de Rozenhof geopend is. Tijdens de bouw blijft de markt overigens gewoon op de huidige plek.

Catharinatoren

Als ook de andere bouwprojecten in het centrum van Zaandam van start gaan wordt de situatie nog nijpender.  De bouw van de Catharinatoren tussen de Provincialeweg en het spoor start in de tweede helft van dit jaar en daarmee sneuvelen de populaire fietsparkeerplaatsen pal achter Figaro. De druk op de fietsenrekken op de Rozengracht zal dan nog verder toenemen, sombert het college. Naar verwachting start de bouw van de toren op de Rozengracht aan het einde van dit jaar – maar dan moet de stalling onder de Rozenhof dus klaar en in gebruik zijn en mag er verdr niets tegenzitten.

De opties in de buitenlucht die zijn onderzocht en verworpen zijn:

  • Vakken langs de westelijke zijgevel van Zara: geen ruimte voor nieuwe vakken er zijn al fietsparkeerplaatsen en scooterparkeerplaatsen gesitueerd;
  • Vakken langs de achterzijde van C&A: deze doorgang vanaf het Rustenburg is nodig als loopruimte en mogelijke uitbreidingsruimte voor de markt. Als daar fietsparkeervakken worden toegevoegd kunnen die alleen gebruikt worden als er geen markt is;
  • Vakken aan achterkant van Zara: op niet-marktdagen wordt deze ruimte gebruikt voor het laden en lossen van de winkels en vrachtwagens moeten er terecht blijven kunnen;
  • De Rozengracht ter hoogte van de Zilverpadsteeg: daar is momenteel een aantal parkeerplaatsen voor auto’s en het gebied wordt gebruikt voor het laden en lossen voor de winkels. Als er fietsen staan komen de parkeerplaatsen te vervallen. Het stallen van fietsen in combinatie met laden en lossen en de bijbehorende autobewegingen is bovendien niet verkeersveilig.

‘Voldoende fietsparkeerplekken zijn wenselijk voor bezoekers van de binnenstad met een fiets en het draagt op een positieve manier bij aan de beleving en toegankelijkheid van de openbare ruimte. Een aantrekkelijke stalling voorkomt de opeenhoping van fietsen op straat met zwerffietsen en fietswrakken, die een grote inzet van handhaving noodzakelijk maakt,’ schrijft het college. Daar in het dichtslibbende centrum een plek voor vinden is echter het zoeken naar een speld in de hooiberg gebleken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen