Vergroening is het toverwoord in de strijd tegen wateroverlast en extreme droogte

Foto: Pixabay

Zoveel mogelijk Zaankanters, maatschappelijke instellingen en bedrijven moeten zich bewust worden van de oorzaken en gevolgen van zowel wateroverlast als extreme droogte en het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid gaan beschouwen om hierop in te spelen.

Dat schrijft wethouder Leny Vissers-Koopman (ZOG) aan de raad nu het digitale platform Nieuw Zaans Peil (niet te verwarren met de al bestaande website Zaanpeil) in de tweede helft van november in de lucht zal komen. Dat moet dit streven naar bewustwording een zet in de goede richting geven – maar is ook niet meer dan dat. Het onderhoud en de redactie van Nieuw Zaans Peil, dat een van de pijlers onder de vergroening van de gemeente moet worden, gaan 40.000 euro per jaar kosten.

‘Een website alleen zal Zaankanters onvoldoende activeren’, weet de wethouder. Ze citeert uit een artikel in de Volkskrant van 17 december 2016: ‘Internet is nuttig om te communiceren met je achterban maar we gebruiken internet niet meer om mensen te overtuigen. De filterbubbel op social media is te sterk, iedereen krijgt vooral bevestiging van de eigen opvattingen. Om daar doorheen te breken moet je op straat zijn.’

Het informeren en activeren van burgers om hun tuin te vergroenen moet een combinatie zijn van:

  • Buurtgerichte activiteiten zoals de actie ‘Tegel eruit, plant erin’, een bekroonde laagdrempelige publieksactie van de stichting Groei en Bloei. De gemeente trekt dan de wijk in met een opvallende wagen vol plantjes en ruilt het groen tegen tegels en/of wijst plekken aan waar inwoners zelf hun tegels naartoe kunnen brengen in ruil voor plantjes.
  • Het zoeken van samenwerking met tuincentra om een deel van de winkel in te richten als voorbeeld-tuinen, dan wel meer aandacht voor de inrichting van groenere tuinen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van regentonnen.

  • Onderzoek de mogelijkheden om in de communicatie van makelaars, woningbouwcorporaties en verzekeraars aandacht te krijgen voor de kosten van de gevolgen van extreme droogte of wateroverlast. Stel daarbij vragen als ‘Wat is de schade bij een wolkbreuk?’.
  • Het inzetten van Facebook en de website bij relevante ‘groene’ evenementen door aanstekelijke verslagen met video, foto’s en tekst. ‘De Facebookpagina wordt een constante stroom van relevante en verstrooiende informatie en zal voor praktische of gedetailleerde achtergrondinfo verwijzen naar de achterliggende website.’

De Facebookpagina bevat dan onder meer:

  • Een agenda met groene activiteiten
  • Tekst- en beeldverslagen van gerichte ‘steenbreek’-activiteiten in Zaanstad

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Inspirerende filmpjes en animaties
  • Voorbeelden van klimaatadaptatie uit andere steden
  • Een serie praktische tips, eventueel door hoveniers/tuincentra
  • Korte polls
  • Beschrijvingen van andere groene initiatieven in Zaanstad, om daarmee verbinding te zoeken
  • Waar mogelijk samenwerking met Facebookpagina’s van wijken en buurtinitiatieven

De achterliggende website Nieuw Zaans Peil zal lean en mean zijn. ‘Uitnodigend en overzichtelijk, maar beperkt in toeters en bellen.’ Onderdelen kunnen onder meer zijn:

  • Uitleg over de noodzaak om te vergroenen?
  • Praktische tips (zie www.rainproof.nl/wat-kan-ik-doen/tuin)
  • Best practices’ voor de openbare ruimte en particuliere maatregelen
  • Veelgestelde vragen en antwoorden
  • Een archief van video’s van Facebookpagina’s
  • Een vragenformulier
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen