Meer plek voor fietsen bij stations Krommenie – Assendelft en Zaandam

Fietsen bij het station in Assendelft.
Fietsen bij het station in Assendelft.
Foto: Google Street View

Ten oosten van het station in Zaandam en aan de zuidkant van station Krommenie – Assendelft komen nieuwe fietsenstallingen. Tot 2028 investeren het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Amsterdam en Zaanstad, de NS, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam gezamenlijk circa 40 miljoen euro in de bouw van vijf nieuwe fietsenstallingen bij treinstations.

Daarmee komen er 14.000 nieuwe plekken bij en kunnen fietsers vlot overstappen op de trein. De uitbreiding komt bovenop de investeringen uit het zogeheten coronapakket waartoe de Vervoerregio in september besloot en waarmee ook al fors in fietsen wordt geïnvesteerd. Naast de twee stallingen in Zaanstad zijn de uitbreidingen gepland ten oosten van Amsterdam Centraal bij de stations Sloterdijk en Lelylaan. Meer plek voor fietsen bij treinstations maakt de combinatie van reizen per fiets en trein aantrekkelijker en draagt daarmee bij aan de klimaatdoelstellingen. Dit was een belangrijke voorwaarde voor toekenning van de Rijksbijdrage.

Zaanstad

Bij station Zaandam is kortgeleden aan de westzijde de nieuwe fietsenstalling in gebruik genomen en daar komt een nieuwe stalling aan de oostzijde bij, met ruimte voor 2800 fietsen. Deze plekken komen dichtbij het station en zijn ter vervanging van de huidige tijdelijke stalling. Bij station Krommenie-Assendelft komen er 500 nieuwe bovengrondse fietsparkeerplekken bij.

Gerard Slegers, naast wethouder van Zaanstad ook portefeuillehouder bij de Vervoerregio, ziet het aantal reizigers dat met de fiets als voor- of natransport de trein pakt groeien. ‘Wij zijn dan ook blij dat het kabinet extra middelen beschikbaar stelt om te investeren in de groeiende vraag naar fietsparkeerplekken bij de trein. We kijken uit naar een duurzame samenwerking die erop gericht is het fietsgebruik te stimuleren.’

Amsterdam

Onder de oostelijke sporen en perrons van Amsterdam CS wordt een stalling aangelegd voor 8950 fietsen. Die moet in 2028 klaar zijn en maakt dat de fiets direct onder het perron worden geparkeerd. Het is een extra stalling ten opzichte van de fiets parkeerplekken die momenteel worden aangelegd bij De Entree. Deze stalling, onder water bij het Open Havenfront en met een ingang bij de kruising Prins Hendrikkade – Martelaarsgracht is al in aanbouw. De Entreestalling gaat plaats bieden aan 7000 fietsen. In 2022 zullen er rond Amsterdam CS in totaal 17.500 fietsen gemakkelijk en uit het zicht geparkeerd kunnen worden en in 2028 zelfs 21.500.

Station Sloterdijk krijgt vóór 2024 een fietsenstalling met 3500 plekken. Het gaat om een inpandige stalling aan de zuidoostzijde van het station, vooruitlopend op de toekomstige bouw van de nieuwe woonwijk Havenstad. Bij station Lelylaan wordt een nieuw stationsgebied ontwikkeld, gericht op een soepele overstap van fiets op bus, tram metro en trein. In totaal zullen daar eind 2023 maar liefst 3400 nieuwe fietsparkeerplekken zijn gerealiseerd.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen